Meidenteams

Sinds 1966 voetballen vrouwen al bij VV Gorecht. De animo voor het vrouwenvoetbal groeit en de vereniging neemt het meiden-en vrouwenvoetbal dan ook serieus. We hechten veel waarde aan een goede organisatie van de meiden- en vrouwenafdeling en begeleiding. Tot de leeftijd van negen jaar voetballen meisjes samen met de jongens. Maar ook later bestaat altijd de mogelijkheid voor meiden om te spelen in jongensteams. Wil jij ook voetballen meld je dan aan via…. of wil je misschien nog wat meer informatie stuur dan een email naar de jeugdcommissie.

Meidenafdeling
Binnen de club zijn er twee technisch coördinatoren speciaal voor de gehele meidenafdeling en zijn er meerdere leeftijdscoördinatoren. Er wordt aandacht besteed aan de opleiding van de kaderleden en er vindt regelmatig overleg plaats tussen de begeleiding van de meidenteams.

Historie
Al sinds 1966 voetballen vrouwen bij VV Gorecht. Het eerste officiële meidenteam (een meiden-pupillenteam in de leeftijd van 9 tot 12 jaar) kon in 2002 worden geformeerd hoewel in de jaren daarvoor al meiden in jongensteams meespeelden. Sinds 2002 is het meidenvoetbal binnen de club gestaag gegroeid, zowel kwalitatief als kwantitatief. Al in het seizoen 2004-2005 maakten de meidenteams ook qua resultaten indruk met kampioenschappen van alledrie de meidenteams (MC-Elftal, MC-Zevental en MP-Zevental). In het seizoen 2005-2006 kon voor het eerst sinds jaren weer een vrouwenteam worden geformeerd waar op dat moment zelfs al snel een tweede vrouwenteam aan kon worden toegevoegd. In 2014 kon Gorecht voor de competities maar liefst een vrouwenteam en negen meidenteams inschrijven, in die periode had Gorecht de op één na grootste meidenafdeling van district noord van de KNVB.

Vele kampioenschappen en bekerfinales
In de afgelopen jaren lieten de vrouwen en meiden zich niet alleen qua aantallen meiden onbetuigd, ook de resultaten mochten er zijn. Een overzicht van een deel van de behaalde kampioenschappen, waarbij niet onvermeld kan blijven dat meerdere malen de bekerfinales van district noord werden bereikt en gewonnen: in 2004 MC1 en MC2 kampioen, in 2006 MP kampioen, in 2010 kampioenschap VR1, in 2011 MD kampioen, in 2012 VR1 en MD2 kampioen, in 2013 MC2 kampioen, in 2014 MC1 en MD1 kampioen en MD1 bekerfinalist, in 2015 VR1 kampioen, in 2016 MB1 kampioen en bekerwinnaar, MC1 kampioen, ME1 kampioen en bekerwinnaar. In 2017 werden MO19, MO17 en MO13-1 kampioen. In 2018 werden zowel MO19 als MO13-1 kampioen; MO19 won tevens de bekerfinale.

In het seizoen 2016-2017 was Gorecht de eerste vereniging in Noord-Nederland (en misschien zelf wel in heel Nederland) die zich met drie meidenelftallen wist te plaatsen voor de bekerfinale: zowel MO19, MO17 als MO13-1 speelden in 2017 de bekerfinale in hun categorie in Emmen. MO19 werd ook daadwerkelijk kampioen, deze groep meiden pakten voor de tweede keer op rij de beker. Hier zou het echter niet bij blijven, want uniek in Nederland: in 2018 won deze MO19-groep in Joure voor de derde maal op rij de bekerfinale.

In het seizoen 2016-2017 kwam Gorecht voor het eerst in de historie met meidenteams in alle leeftijdscategorieën uit: VR, MO19 (meiden onder 19), MO17, MO15, MO13 en MO11; ook in 2017-2018 was dit het geval en in 2018-2019 is de vereniging wederom in alle categorieën vertegenwoordigd (met twee Vrouwenteams beiden uitkomend in de 3e klasse, MO19, MO17, 2x MO15, 2x MO13 en MO11).

Traditie is verder dat Gorecht in juni een groot interregionaal meidentoernooi organiseert.