Scheidsrechterscommissie

De scheidsrechtercommissie zorgt voor scheidsrechters tijdens alle thuiswedstrijden, van senioren tot aan de jeugdwedstrijden. Soms zijn er wel 20 thuiswedstrijden, een hele organisatie! Daarnaast scouten en stellen we scheidsrechters aan, zorgen we voor opleidingen en begeleiding.

Er is regelmatig contact met de KNVB rondom arbitrage en tevens bewaken we de kwaliteit van de arbitrage. Veranderen spelregels, dan geven we deze door aan de verenigingsscheidsrechters.

Wil jij een wedstrijd fluiten of een scheidsrechter begeleiden?
v.v. Gorecht heeft op dit moment meer dan 20 scheidsrechters. Dat is natuurlijk een geweldig aantal en we vinden het fantastisch dat deze leden zich zo voor hun club inzetten. Echter door een toename van het aantal thuiswedstrijden en doordat de KNVB steeds minder scheidsrechters aanstelt, zijn er meer scheidsrechters nodig. Daarnaast hebben we twee scheidsrechterbegeleiders. Dit is te weinig, elke zaterdag hebben we tenminste één begeleider nodig.

Heb jij interesse, geef je dan op bij Martin Schipper of Klaas van der Velde. Je kunt aangeven wanneer je beschikbaar bent. De coördinator deelt de scheidsrechters in voor de thuiswedstrijden.

Wat doet een scheidsrechterbegeleider?
"Door scheidsrechters op de juiste wijze te informeren, te adviseren en te ondersteunen zal het vertrouwen en de deskundigheid van de scheidsrechter op een positieve manier worden beïnvloed, wat weer kan bijdragen aan het behoud van scheidsrechters."

De scheidsrechterbegeleiders begeleiden onze scheidsrechters in opleiding en, op termijn, ook de verenigingsscheidsrechters. De begeleiding kan structureel en/of op verzoek plaatsvinden. Ook kan een scheidsrechter worden begeleid als daar, om wat voor reden dan ook, aanleiding toe is. De scheidsrechterbegeleider staat voor de uitdaging scheidsrechters (in opleiding) te stimuleren, te motiveren en feedback te geven die bijdraagt tot een (verdere) verbetering van het prestatieniveau. Door te luisteren, het stellen van (open) vragen en doorvragen tracht de scheidsrechterbegeleider de scheidsrechter te laten terug kijken op het eigen handelen, waarvan het de bedoeling is dat dit een positieve bijdrage oplevert in zijn en/of haar ontwikkeling als scheidsrechter. De scheidsrechterbegeleiders hebben onderling overleg over de vorderingen van de scheidsrechters die zij begeleiden en dit communiceren ze met de scheidsrechterscommissie.

Informatie als je een thuiswedstrijd fluit
Als scheidsrechter meld je je op het wedstrijdsecretariaat in het clubhuis. Is er geen scheidsrechter aangesteld of komt de aangestelde scheidsrechter onverhoopt niet op dagen? Dan zal één van de teamleiders de wedstrijd moeten fluiten. Tot aan JO11 zijn er spelbegeleiders, dit is vaak één van de ouders.

Voor de grensrechters 'het vlaggen' doen we vanaf de O15 een beroep op de ouders. Dit wordt voor elke wedstrijd per team geregeld. De jeugdcommissie organiseert samen met de scheidsrechterscommissie elk seizoen een instructieavond voor ouders. De presentatie van de vlaginstructie vind je hier.

Ben je onverwacht verhinderd? Neem dan contact op met Martin Schipper.

KlaasvdVelde.jpg
Klaas van der Velde, voorzitter