Zuur verlies voor Gorecht tegen ONS 1-2 (0-0)

ONS Sneek 1

1e klasse F

13 mei 2023 15:00

J.S. Boringa

Het Dagblad vermeldde vrijdag jl dat ONS moeite heeft met wedstrijden op gras en ploegen die vanuit de verdediging spelen. En dat bleek ook vandaag weer. De tactische opstelling van Gorecht pakte goed uit en een strijdend Gorecht gaf goed partij. Zelfs zodanig dat een gelijk spel een meer verdiende uitslag was geweest. Pupil van de week Jonathan vd Kamp opende de wedstrijd met een keurig ingeschoten bal.

De eerste helft begon met een enorm offensief van ONS. Al in de eerste minuten moest Willem Bouwkamp redding brengen en stond de paal een treffer van ONS in de weg. Pas na een kwartier kwam de wedstrijd in iets rustiger vaarwater en was de eerste corner voor Gorecht een feit. Vanuit de corner gaf Sam Niewold de bal hard voor, maar de bal werd net niet geraakt. Enkele minuten later kon Tom Traas een schot lossen op de keeper, maar deze keerde de inzet. De grootste kans van de eerste helft was voor Sam Niewold die alleen op de keeper af ging. Hij besloot de bal op Mark Haverkamp af te leggen, maar de pass was niet nauwkeurig genoeg, waardoor Mark met moeite bij de bal kon en daardoor naast schoot.

ONS kwam fel uit de kleedkamer en na enkele minuten bracht Robbert Oosterhuis redding door de bal van de lijn te koppen. Gaandeweg voetbalde Gorecht zich onder de druk vandaan. Mark Haverkamp probeerde het in de 55ste minuut vanuit de middelcirkel met een verre lob over de ver voor zijn doel staande keeper, maar de bal ging net over.

Enkele minuten later was het wel raak. Uit een verre ingooi van Thijs Hekman werd de bal teruggelegd en Sam Niewold schoot vervolgens de bal hard in het doel: 1-0. De voorsprong was echter maar van korte duur, omdat ONS twee minuten later door een fout achterin gemakkelijk de gelijkmaker kon scoren.

Een lob van Michel Koopman vanaf ca. 25 meter over de keeper heen, had een beter lot verdiend. De bal ging net naast. Intussen had Willem Bouwkamp weer enkele knappe reddingen op inzetten van ONS. Tien minuten voor tijd had Gorecht op voorsprong moeten komen. De bal ging van Bob Poorta via Sam Niewold naar Hein van Marrum, die volledig vrij voor de keeper stond. De bal ging echter over. In dezelfde minuut wist vervolgens ONS wel te scoren en kwam daarmee op een 1-2 voorsprong. In de laatste minuten van de wedstrijd kreeg Gorecht nog twee grote kansen. Rein Werumeus Buning kopte de eerste keer de bal net over het doel. De tweede koppoging uit een verre ingooi van Thijs Hekman zou het doel in zijn gegaan, ware het niet dat de keeper van ONS met een reflex de bal over de lat tikte.

Na het laatste fluitsignaal overheerste het gevoel dat er meer in had gezeten.

Foto's: Henk Vrieling