Gorecht pakt in de slotfase 3 dure punten bij Broekster Boys

Lytse Loane 124
9104CJ
DAMWALD

Voorafgaande aan de wedstrijd Broekster Boys - Gorecht werd er een minuut stilte gehouden i.v.m. het overlijden van supporters en een oud bestuurslid van de thuisclub.

Onder zeer wisselende weersomstandigheden vond zaterdag middag  de 2e competitie wedstrijd plaats van Gorecht in Damwoude.

Het al niet te beste veld, werd er gaandeweg door de vele regen, steeds slechter op. Maar goed of geen weer, er moest gestreden worden om de punten. Beide ploegen verloren hun 1e wedstrijd en om niet gelijk naar beneden te moeten kijken, wilden beide teams punten halen.

Rond de 6e minuut kreeg Broekster Boys de eerste kans, maar die werd om zeep geholpen. Even later werd het gevaarlijk voor het B.B. doel. Een uitstekend genomen vrije trap van Gorecht werd door de keeper van B.B. uit de hoek geranseld. De eerste gele kaart, in deze overige sportieve, maar stevige wedstrijd, was voor Rick Bruns van Gorecht. Hij onderbrak  een snelle uitbraak van een van de spitsen en kreeg terecht de gele prent voor deze overtreding. In de 19 minuut volgde weer een schotpoging op het B.B. doel, maar het schot was niet hard genoeg om de keeper te verrassen. Even later weer een dreigende uitbraak van Gorecht, maar deze werd afgefloten wegens buitenspel. Veel duels werden uitgevochten op het middenveld. In de 30e minuut kreeg  Gorecht wederom een vrije trap, randje 16 meter. Deze vervelende overtreding leverde geen gele kaart op waar menig Gorecht supporter verbaasd over was. Scheidsrechter Blom moest zelfs trainer Hans v.d.Ploeg van Gorecht even vermanend toespreken. Broekster Boys kwam er af en toe gevaarlijk uit met de snelle spitsen, maar breiden  te lang door om echt gevaarlijk te worden voor het Gorecht doel. Ook liepen ze vaak in de buitenspelval van de zwart-witten. De rust ging in met de welbekende brilstand.

De mannen van trainer Patrick Zwart kwamen  getergd uit de kleedkamer en zetten direct druk op Gorecht. Rond de 48e minuut ging een kopbal net  over het doel van keeper Willem Bouwkamp van Gorecht. De mannen uit Damwoude voerden de druk verder op en in de 56e minuut moest de Gorecht keeper weer met een uiterste krachtsinspanning, de knap ingeschoten bal uit de hoek ranselen. Gorecht trainer Hans v.d. Ploeg bracht in de 58e Michel Koopman in het veld voor de moegestreden Nick Janzen. Gorecht moest alle zeilen bijzetten om onder de druk van Broekster Boys uit te komen.

Ondertussen vluchtten de supporters voor de zoveelste keer de tribune op voor de hevige regenbuien. Uw verslaggever en fotograaf achterlatend onder de paraplu aan de zijlijn. Hoe lang kon Gorecht de druk nog aan van het steeds meer aanvallende B.B.? Keeper Bouwkamp had het druk en met hem de verdediging. Is de bal al voorbij de keeper, dan stond daar altijd nog aanvoerder Thijs Hekman, om de bal op de doellijn te keren. Uit een van de tegenstoten scoorde Gorecht net niet en gaat de bal  naast het doel van keeper Sander Boer. Langzaam aan kroop Gorecht onder de druk uit en kwam vaker gevaarlijk voor het B.B. doel. Ongeveer in de 72e minuut twijfelde keeper Boer van Broekster Boys wel heel erg lang om de bal uit zijn handen te schieten en floot scheidsrechter Ed Blom uiteindelijk voor een indirecte vrije trap voor Gorecht. Zelden zien we de scheidsrechter hiervoor nog  fluiten, maar Blom durfde dat terecht wel aan zaterdag. Helaas voor Gorecht smoorde de ingeschoten bal in de rode muur. Zo kwamen er steeds meer kansen en kansjes voor Gorecht.

Wie het eerst ging scoren, zou zo maar de wedstrijd kunnen gaan winnen. Gorecht  bracht nog 2 verse krachten binnen de lijnen. Sander Nooi en Rick Bruns worden vervangen door Yorn Niewold en Sjoerd Hoekstra. De supporters aan beide kanten verzoenden zich al met de 0-0 stand. De wedstrijd op zich was niet geweldig goed maar ongemeen spannend. Achteraf bekeken voerde trainer Hans vd Ploeg van Gorecht een gouden wissel door. De ingevallen Yorn Niewold, koud in het veld, stuurde met een mooi dieptepass spits Tom Traas van Gorecht weg. Tom wist tussen 3 spelers van Broekster Boys de bal op de borst aan te nemen en zeer doeltreffend uit te halen en de 0-1 tegen de touwen te jagen. Hectische slotminuten volgen nu. Wederom moest keeper Willem Bouwkamp in de 90e minuut gestrekt naar de hoek  om de 1-1 te voorkomen. In de blessure tijd kreeg aanvoerder Riemer Doornbos van B.B. nog een directe rode kaart voor een overtreding. Velen van Broekster Boys vonden deze rode kaart teveel van het goede, maar scheidsrechter Blom was vrij gedecideerd met de getrokken rode kaart. Na zijn laatste fluitsignaal ging er een gejuich op bij alles wat Gorecht was.

Een collectief hard werkend Gorecht keerde naar Haren terug met 3 hele duren punten in de tas, een ontluisterend Broekster Boys met lege handen achterlatend in Damwoude.

Aanstaande zaterdag speelt Gorecht thuis tegen mede promovendus ‘t Fean 58 uit Surhuisterveen.

Met een sportieve groet,

Henk Vrieling  (verslag en foto's)