Gorecht verovert drie punten bij Oranje Nassau Groningen 1-3 (0-0)

Oranje Nassau 1

4 februari 2023 15:00

N. Alberts

Sportpark Coendersborg
Kooiweg 1
9722BZ
GRONINGEN

Vanmorgen werd ik met een goed gevoel wakker. Vandaag spelen we uit bij ON, momenteel de nummer 2 en strijdend voor de koppositie. Wij kennen elkaar goed en de wedstrijden tussen ons zijn op Coendersborg bijna altijd spannend. Om 12:00 had ik afgesproken voor een kopje koffie met Bob. Hopelijk kan Bob vanaf maart weer volledig trainen en wedstrijden spelen.

Maar goed, de wedstrijd! Na het puntje van vorige week tegen Blauw Wit (de nr. 3) hadden we een goed gevoel overgehouden. In de eerste helft waren beide ploegen redelijk gelijkwaardig. ON had iets meer balbezit en werd zo nu en dan gevaarlijk. Wij speelden met drie snelle aanvallers. Ons plan om de bal snel achter de verdediging van ON te leggen, kwam er redelijk uit. De grootste kans was voor de goed spelende Mark Haverkamp na een strakke voorzet van Yorn Niewold. Helaas net naast.

Het gevaar van ON-zijde kwam vooral van aanvallers Tim Deelen en Thomas Careman. Maar op een enkel schot na bleef echt gevaar uit. 0-0 met rust.

Het spektakel begon in de tweede helft. In de 56e minuut wist Thijs vanuit een lange bal Sam te bereiken. Sam nam de bal in één keer mee en versnelde naar de goal en schoot! Raak! 0-1!

Oranje Nassau schroefde het tempo vervolgens op en met aanvallen over de zijkant probeerden zij de sterke Thomas Careman te bereiken. Dit lukte in de 66e minuut met een voorzet vanaf de zijkant. Thijs leek even weg te glijden, hierdoor kreeg Thomas de ruimte om in te koppen: 1-1.

Vervolgens brak een spannende fase aan. Welke ploeg durfde echt aan te vallen? Hans wisselde, Jermo, Ruben en Gerben vielen allemaal goed in. Vooral Gerben werkte hard en speelde goed tussen de linies. Door de spanning vlogen de minuten voorbij. Gorecht hoopte dat de scheidsrechter zou affluiten om het punt mee te nemen naar Haren. Maar dat gebeurde niet en toen kreeg Sam in de middencirkel de bal in zijn voeten met de rug naar de goal. Hij draaide snel en besloot te schieten vanaf grote afstand. Even werd het stil op sportpark Coendersborg. Iedereen zag hoe het afstandsschot net onder de lat doorvloog en het net raakte! 1-2!!

Spelers, wissels en zelfs enkele toeschouwers kwamen het veld op om bovenop Sam te springen.

ON leek eerder van slag dan in de gelegenheid opnieuw de aanval in te zetten. Dit resulteerde in een nieuwe kans voor ons. Ik zag Miska een van zijn typische rushes inzetten. Hij bracht de bal voor en deze caramboleerde en was - met tussenkomst van Mark - voor het inkoppen van Michel: 1-3!! Dit was dan ook de eindstand.

Weer een week hard trainen en dan thuis tegen Broekster Boys!

Verslag: Jos Beek
Foto's:  Bert Postma