Gorecht houdt koploper Pelikaan S op 0-0 in intens duel

1e klasse F

26 november 2022 14:00

J. Schoonhoven

Te midden van een periode van intense wedstrijden op het Wereld Kampioenschap voetbal in Qatar, gaat de regionale competitie ook gewoon door. Al lijkt erop dat de invloed van het WK ook is overgewaaid naar Haren. Ook bij Gorecht is de 0-0 stand namelijk het eindstation en moest er al in de eerste helft gewisseld worden vanwege een blessure. Maar nog belangrijker: een minder kansrijk geachte ploeg stunt tegen een hoog genoteerde ploeg uit de competitie.

De eerste minuten beginnen meteen voortvarend, binnen één minuut zijn beide ploegen al tot de zestien meter van de tegenstander gekomen. Geen van beide mondt uit in een serieuze kans, maar de toon is gezet. Helemaal als Gorecht ook in deze wedstrijd al in de tweede minuut een corner tegen krijgt. Maar in tegenstelling tot de voorgaande wedstrijden wordt deze (gelukkig) effectief weggewerkt en onschadelijke gemaakt. Het vervolg gaat verder op dezelfde toon. Beide ploegen lijken aan elkaar gewaagd en over en weer zijn er corners en pogingen richting doel. Alleen slaagt geen van beide ploegen erin om tot een grote kans te komen.

Wat volgt is een moment dat we liever ook hadden vermeden. Een noodzakelijke wissel halverwege de eerste helft. De poging van Ruben om de bal toch nog terug te halen, heeft uiteindelijk tot gevolg dat hij zijn been zo ver moet strekken dat hij zijn lies verrekt en het veld moet verlaten. Jesper acht zich na 2 sprintjes langs de zijlijn enigszins warm en maakt als vervanger van Ruben zijn debuut in de eerste klasse. Maar bij de volgende halve pijntjes pakt Jesper toch nog maar even zijn kans om in het veld nog wat verder warm te lopen.

De wedstrijd is nauwelijks weer opgestart of het volgende incident is al weer aan de orde. Dit keer is de communicatie (gelukkig) meer bijzonder dan de blessure. De scheidsrechter houdt een ingooi van Pelikaan S (terecht) tegen nadat Sander op zijn hoofd geraakt is. De speler van Pelikaan S vond het maar verwarrend, toen de scheidsrechter aan Sander vroeg of het oké ging. Zo antwoordde deze speler alvast dat het prima ging. Gelukkig ging het ook daadwerkelijk goed met Sander…

De rest van de eerste helft probeert Pelikaan S er toch nog meer uit te halen. Soms iets te gretig want een paar keer achter elkaar is een buitenspelsituatie het eindstation van de aanval. De overige kansen worden onschadelijk gemaakt door een paar belangrijke reddingen van Willem. Ook Gorecht is vanuit de omschakeling via Sam en Michel nog een paar keer gevaarlijk, maar verder dan de 16 meter komen beide ploegen niet.

Met een terechte 0-0 halverwege is het tijd om de messen nog een beetje te slijpen voor de tweede helft.

Ondanks dat Pelikaan S langs de lijn niet heel tevreden leek over de staat van het veld, gaan ze in de tweede helft wel voortvarend van start. Behalve de twee uitbraken die Gorecht heeft via Sander, Sam en Miska, is het Pelikaan S die de druk verder en verder opvoert. Ze schieten net over, Willem redt een aantal keer met een goede reflex en Hein en Thijs verwerken de corners naar buiten het eigen strafschopgebied. Toch vindt Gorecht af en toe de ruimte om uit te breken richting het doel van Pelikaan S. Helaas zonder het vurig gewenste doelpunt.

In de 60ste minuut is het tijd voor een (dit keer geplande) wissel van de kant van Gorecht. Rein komt het veld in voor Harmen en Mark maakt na weken blessureleed weer zijn rentree. Hij lost Sjoerd af. Het vervolg is (ondanks een paar korte uitbraken van Gorecht) toch weer voor Pelikaan S, met de vrije trappen als meest gevaarlijke momenten. Een van die vrije trappen belandt ook daadwerkelijk in het doel, maar Pelikaan S had niet gerekend op het slim verdedigende werk van Hein. Het doelpunt wordt afgekeurd vanwege een overtreding op Hein. Tijd voor Gorecht om nog een keer te wisselen. Sam verlaat het veld en Jermo komt binnen de lijnen. Tevens het moment voor Gorecht om zich weer eens op de helft van Pelikaan S te melden, helaas blijft de bal door miscommunicatie achter en komt er geen kans uit. Wel ziet Sjoerd zijn kans om ook een bijdrage te leveren aan het verslag. Bij het volgende moment van Pelikaan S citeer ik: ‘Hein redt fenomenaal van de lijn’, direct gevolgd door ‘Afvallende bal in één keer genomen en spat uiteen op de lat.’ De vijf corners van ‘Pelikanus’ die volgen, hoeven ook niet benoemd te worden volgens Sjoerd. Maar ik vind het verdedigende werk van Miska met zijn stalen hoofd toch echt wel de moeite waard om te vermelden.

Ook in het laatste deel van de tweede helft blijft Pelikaan S aandringen, desondanks breekt Gorecht nog twee keer gevaarlijk uit. Maar het mag niet baten, de bal gaat niet in de goal. En terwijl Jesper half strompelend na een stevig duel toch nog zijn verdedigend werk blijft doen, gooit Pelikaan S nog één keer alles op alles. Wanneer de scheidsrechter (net als op het WK) de blessuretijd graag nog wat rekt, is de spanning op de bank bij Gorecht niet meer te houden. Tom is niet de enige die niet meer stil kan zitten, op dit punt van de wedstrijd kan niemand meer stilzitten.

Uiteindelijk fluit de scheidsrechter alsnog voor het einde van de wedstrijd.

Misschien dat precies vandaag een engeltje ons steunde, maar dik verdiend heeft Gorecht een punt overgehouden aan deze wedstrijd. Alleen al om de strijdlust en de inzet. Het ontbrak alleen (aan beide zijden) nog wel eens aan finesse in de laatste fase van de aanval. Ach ja, je kan niet alles hebben. Maar gelukkig is het verbod op alcohol niet vanuit Qatar overgewaaid naar Gorecht. Deze (toch wel zo voelende) overwinning kan met trots gevierd worden met een biertje in de kantine.

Ook Henk Vrieling, de na ziekte weer aanwezige fotograaf, keek tevreden toe.

Foto's: Henk Vrieling