Gorecht 1 pakt winst tegen NEC Delfzijl 1-2 (1-1)

NEC Delfzijl 1

19 maart 2022 14:30

H.A. Venekamp

Sportpark Centrum
Burgemeester Boeremalaan 3
9934EM
DELFZIJL
tel. 0596 857 898

Op het sportpark van de Neptunia Eems Boys Combinatie Delfzijl scheen het zonnetje lekker, maar de wind waaide vrij stevig over het veld. Zoals overigens te doen gebruikelijk in de havenstad.

De club had deze zaterdag uitgezocht om de actie NO WAR giro 555 te houden en daarmee de hulpacties voor Oekraïne te steunen. Het entreegeld werd volledig gedoneerd en er konden loten voor het goede doel worden gekocht. De wedstrijd kon daardoor gratis worden bekeken.

Door: Francina Beek

Beide teams hadden wat moeite om in de wedstrijd te komen met veel slordigheden in het spel. Het was in de 12de minuut dat de eerste corner door Gorecht kon worden genomen. Het was Maik Scheltinga die de bal inkopte, maar helaas recht in de handen van de keeper. NEC zette vervolgens aan en het leek even gevaarlijk te worden voor Gorecht, maar Hein van Marrum pikte de bal op en speelde met een snelle pass Sam Niewold vrij. Sam schoot helaas naast.

NEC bleef, met de wind in de rug, druk leggen op het doel van Gorecht. In de 17de minuut leverde dit voor NEC twee corners achter elkaar op. Bij deze laatste corner had NEC veel man voorin lopen en toen Gorecht in balbezit kwam werd er snel gecounterd. Sven Hazewinkel pikte de bal op en stuurde Tom Traas weg. Tom ging alleen op de keeper af en schoot de bal zeer koeltjes in het doel. Daarmee kwam Gorecht op een 0-1 voorsprong.

In het daarop volgende kwartier golfde het spel heen en weer. Gorecht kreeg met een vrije trap en een corner wat kleine kansen. Een schot van Sven Hazewinkel werd door de keeper van NEC tot corner verwerkt, maar deze leverde vervolgens niks op. In de 33ste minuut kreeg NEC een corner, die resulteerde in de gelijkmaker. De bal werd in eerste instantie weggekopt, maar de bal ging recht omhoog. NEC reageerde attenter en kopte de bal in het doel.

De resterende tijd van de eerste helft probeerde Gorecht weer vat op de wedstrijd te krijgen. NEC had moeite om de aanvalsdrang van Gorecht af te stoppen en dit leverde een aantal vrije trappen op voor Gorecht, maar geen doelpunt.

In de tweede helft had Gorecht de wind in de rug. Dat was in het begin even wennen, maar na een minuut of tien waren de intenties van Gorecht duidelijk: nog een doelpunt maken. In de 54ste minuut leverde Robbert Oosterhuis een mooie pass af richting de voorhoede. De inzet werd tot corner verwerkt. Er volgden nog enkele corners van Gorecht, zowel van links als van rechts, die allemaal gevaarlijk indraaiden door de wind. NEC beperkte zich tot verdedigen en vertragen. Zij waren duidelijk tevreden met een punt.

Het was in de 66ste minuut dat uit een corner de bal door Gorecht weer werd ingebracht. Drie maal werd op doel geschoten, maar tot een doelpunt leidde dit niet. Dat doelpunt viel wel drie minuten later toen Robbert Oosterhuis met een mooie pass Sven Hazewinkel bereikte. Sven schoot de bal van zo’n 20 meter rechtsonder in het doel en daarmee kwam Gorecht opnieuw op voorsprong.

Dat was voor NEC het sein om weer aan te zetten. In de 72ste minuut volgde een snelle aanval van NEC over links. De voorzet werd echter door Willem Bouwkamp uit de lucht geplukt. De tien minuten daarna had NEC wel de drang naar voren, maar door veel slordigheden aan NEC-zijde kwam Gorecht niet in de problemen. Tot in de 82ste minuut Willem Bouwkamp opnieuw redding moest brengen. Hij tikte de bal net over de lat en voorkwam daarmee knap de gelijkmaker.

Tot aan het einde van de wedstrijd bleef NEC op zoek naar de gelijkmaker, maar Gorecht hield goed stand en wist de overwinning over de streep te trekken. Daarmee loopt Gorecht enigszins in op de koploper, aangezien DZOH opnieuw gelijk heeft gespeeld.