Gorecht 1 in avondmatch langs Elim: 0-3 (0-1)

Elim 1

2e klasse J

22 maart 2022 20:00

E. Wieringa

Sportpark Elim
Carstenswijk 14
7916TM
ELIM

Op dinsdagavond speelde Gorecht de inhaalwedstrijd in en tegen Elim. Elim was na de winterstop goed uit de startblokken gekomen met twee gewonnen wedstrijden en een gelijkspel tegen DZOH. Zoals bekend had Gorecht wat meer moeite om na de winterstop het ritme weer te vinden, waarbij zaterdag jl. tegen NEC voor het eerst weer werd gewonnen.

Door: Franciena Beek

De heerlijke temperatuur, het mooie kunstgrasveld, veel publiek en twee teams die voor de winst wilden gaan, zorgden voor een mooie voetbalavond. In de eerste minuten van de wedstrijd waren er wat kleine kansjes voor Gorecht om de score te openen. Een vrije trap van Sven Hazewinkel werd overgeschoten en een corner van Sven werd door Bob Poorta naast gekopt. Daarna volgde een open en boeiende wedstrijd met kansen over en weer. In de 21ste minuut loste Michel Koopman een schot op doel, maar deze werd goed verwerkt door de Elim verdediging. Daarna volgde een offensief van Elim, waarbij een doelpunt van Elim werd afgekeurd vanwege buitenspel. Vervolgens raakte Robbert Oosterhuis in een duel geblesseerd aan het hoofd. Hoewel hij na de blessurebehandeling in eerste instantie door kon spelen, moest hij toch enkele minuten later worden vervangen door Miska Scheepsma. Miska had er zin in, want al enkele minuten later kwam hij goed door over rechts en het schot op doel kwam tegen de lat.

Het vuurwerk van de eerste helft werd echter bewaard voor de 5 minuten extra blessuretijd. Waar in eerste instantie Willem Bouwkamp reddend moest optreden bij een mooie aanval van Elim, was het in de rebound Gorecht met een gevaarlijke aanval. De verdedigende actie van Elim leverde Gorecht een vrije trap op. De vrije trap, genomen door Sven Hazewinkel, werd door Elim uit de doelmond gekopt. De corner die er opvolgde werd door Bob Poorta naast gekopt. Opnieuw ging Elim in de aanval, maar de bal werd onderschept en Rick Bruns kon vanaf links een voorzet geven, die via Tom Traas door Sven Hazewinkel werd binnen gewerkt. Ruststand: 0-1.

In de tweede helft nam Gorecht meteen weer het initiatief. Waar in eerdere wedstrijden de energie nog wel eens leek weg te vloeien, gebeurde dat nu niet. Ook de omzetting voorin met de in het veld gekomen Sam Niewold op linksvoor en Jos Beek naar rechtsvoor pakte goed uit. Gorecht kreeg meer diepte in het spel, waarbij vooral Sam met zijn snelheid een aantal keren goed doorkwam. Helaas lukte het hem niet om de voor het doel vrijstaande medespeler te vinden.

Toch bleef Gorecht nadrukkelijk op zoek naar een doelpunt, het bleef druk houden op de verdediging van Elim en combineerde makkelijk. In de 70ste minuut volgde weer een mooie aanval door het midden, waarbij Elim een overtreding nodig had om Sven Hazewinkel af te stoppen. Sam pikte de bal op uit de scrimmage, ging alleen op het doel af en rondde keurig af. Helaas had de scheidsrechter al gefloten en werd daarmee de voordeelregel teniet gedaan. De boosheid daarover verdween echter snel doordat Sven Hazewinkel de vrije trap onberispelijk het doel in schoot en daarmee de stand op 0-2 bracht.

De laatste twintig minuten van de wedstrijd hield Gorecht de controle en het lukte Elim niet om door de goed georganiseerde verdediging van Gorecht heen te breken. In een rebound kreeg Gorecht nog een grote kans, waarbij Nick Janzen zijn inzet gekeerd zag door de keeper. In de allerlaatste minuut van de wedstrijd was het Sam Niewold die over links nog een keer goed opkwam en zelf keurig afrondde. Daarmee werd het 0-3, tevens de eindstand.