Eerste verlies van Gorecht 1 in de competitie thuis tegen DESZ: 0-1 (0-1)

DESZ 1

2e klasse J

12 februari 2022 14:30

B.J. Köhler

Sportpark De Koepel
Scharlakenlaan 28
9751HD
HAREN GN

Na twee zeer goed verlopen vriendschappelijke wedstrijden leek Gorecht helemaal klaar voor de herstart van de competitie. In een week tijd kan er echter veel gebeuren, maar liefst vijf basisspelers van de laatste oefenwedstrijd konden ten gevolge van corona en blessures niet aan de start verschijnen.

Verslag: Francina Beek

Dat resulteerde in een wedstrijd waarbij de mannen van Gorecht elkaar wat moeilijker vonden dan normaal. Desalniettemin was het Michel Koopman die al in de tweede minuut de bal in één keer op de schoen nam en op de lat schoot. Dat bleef in het eerste kwartier ook ongeveer het enige wapenfeit. De tegenstander kreeg door dat Gorecht niet soepel draaide en kroop wat meer uit de schulp. Dit leidde tot wat aanvallen, die echter niet gevaarlijk werden.

In de 22ste minuut kreeg Gorecht enigszins makkelijk een penalty toebedeeld op basis van een niet al te zware overtreding. De door Michel Koopman ingeschoten bal werd door de keeper echter gestopt. Bij de tegenaanval die daarna volgde kreeg DESZ op ca. 20 meter van het doel een vrije trap. De bal werd via de muur van richting veranderd en werd daardoor onhoudbaar voor keeper Youri Tepper. De stand kwam daarmee op 0-1.

Gorecht probeerde meer grip op het spel te krijgen, maar de ruimtes waren klein en er was veelvuldig balverlies aan Gorecht-kant. De beste kans was in de 37ste minuut waar een aanval over links door Bob Poorta voor werd gegeven en Michel Koopman net naast schoot. Vlak voor rust werd het nog even spannend toen DESZ op ongeveer dezelfde plek nogmaals een vrije trap kreeg. Gelukkig belandde deze wel in de muur en kon daarna worden weggewerkt.

Na de rust ging Gorecht op zoek naar de gelijkmaker. DESZ speelde echter zeer georganiseerd en werd via de counter af en toe gevaarlijk. In de 64ste minuut viel een aanvaller in het penalty gebied wat ongelukkig over Christoph Otten heen. De toegekende penalty werd door DESZ goed ingeschoten, maar met een geweldige redding wist Youri Tepper een verdere achterstand te voorkomen.

In de aansluitende aanval over rechts belandde Bob Poorta met zijn tegenstander in een situatie, die door de scheidsrechter beoordeeld werd als natrappen, hetgeen een directe rode kaart opleverde.

De resterende tien spelers zetten met elkaar de schouders er onder en het was Gorecht die volop het initiatief nam in de wedstrijd. In de 70ste minuut was het een aanval van Sam Niewold die gekeerd werd. In de 72ste minuut ontstond een curieus moment. De keeper van DESZ hield de bal te lang in zijn handen, waardoor de scheidsrechter een indirecte vrije trap toekende aan Gorecht. Er werd een tijd lang overlegd door Sam Niewold, Jos Beek en Hein van Marrum om een gedegen plan te smeden. Met 11 man van DESZ in het doel, Jos Beek achter de bal en drie potentiële schutters in de buurt kon de vrije trap worden genomen. Jos speelde de bal echter niet naar de dichtstbijzijnde spelers, maar naar Sam Niewold die iets verder wegstond. Sam schoot de bal – volgens plan – hoog in het doel, maar mikte iets te hoog, zodat de bal op de lat belandde.
In het resterende deel van de
wedstrijd bleef Gorecht volop in de aanval, maar het resulteerde niet meer in hele grote kansen. De counters van DESZ leverden nog spannende momenten op, maar werden achterin met hard werken teniet gedaan.

Daardoor bleef het bij een 0-1 stand, de eerste verloren wedstrijd van Gorecht in de competitie.