Gorecht 1 geeft de wedstrijd tegen Bedum uit handen: 2-2 (2-0)

SV Bedum 1

26 februari 2022 15:00

TC v/d Bij

Na een aantal wedstrijddagen met wind en kou werd de wedstrijd van vandaag gespeeld op een zonovergoten sportpark De Koepel. Dit vredige weertype staat in schril contrast met de situatie waarin Oekraïne momenteel verkeert. De spelers van beide ploegen betuigden hun steun met Oekraïne door gezamenlijk om en om het veld te betreden.

Voor de beide trainers was het een bijzondere wedstrijd. Al wat langer geleden was de huidige trainer van Gorecht, Hans van der Ploeg, de trainer van CVVB (één van de fusieclubs van SV Bedum) en Robbie Wentink, de huidige trainer van SV Bedum, was van 2018 tot 2020 de trainer van Gorecht.

Het eerste kwartier was het vooral Gorecht dat de aanval koos. Al in de eerste minuut kreeg Michel Koopman gelegenheid om op het doel te schieten. De keeper van Bedum kon de bal makkelijk pakken. In de 8ste minuut ontstond opnieuw een kansje doordat de bal voor Sam Niewold zijn voeten viel. Helaas raakte hij de bal niet goed, zodat de bal naast ging. In de 15de minuut was het Robbert Oosterhuis die Michel Koopman bediende. De bal viel in het doel, maar de scheidsrechter had al gefloten. Zo bleef de stand 0-0.

Het tweede kwartier kreeg Bedum meer grip op de wedstrijd. Door goed verdedigend werk van Rein Werumeus Buning en Maik Scheltinga hield Gorecht nog vrij eenvoudig de deur achterin dicht. De aanvalsdrang van Bedum gaf Gorecht gelegenheid om te counteren. Dit leidde in de 21ste minuut tot een corner, die door Sven werd genomen. Bob kopte uit een vrije kans helaas naast. Maar ook Bedum ging weer in de aanval. In de 23ste minuut kwam één van de spelers van Bedum 1-op-1 voor keeper Youri Tepper. Hij schoot naast. Ook een opvolgende vrije trap van Bedum ging ruim naast.

Dat was het moment waarop Gorecht het initiatief weer naar zich toe trok. De eerste aanval in de 27ste minuut ging over links waar Sven Hazewinkel de bal meegaf aan Sam Niewold, die voorlangs schoot. Twee minuten later had Bob Poorta een kansje met een halve omhaal, die in de handen van de keeper van Bedum belandde. Vlak daarna was het Michel Koopman, die mooi wegdraaide bij de verdediger en hard inschoot. Helaas net over. Weer twee minuten later was het Sven Hazewinkel die de bal hard voorlangs het doel schoot. Uiteindelijk was het in de 34ste minuut dat het vizier eindelijk op scherp stond. Uit een corner door Sven Hazewinkel was het Bob Poorta die de bal keurig binnen kopte en daarmee de stand op 1-0 bracht.

De aanvalsdrang van Gorecht bleef na het doelpunt onverminderd groot. Het was in de 36ste minuut Michel Koopman die de bal teruglegde op Bob Poorta, waarna Bob over schoot. Drie minuten later schoot Sven Hazewinkel de bal over het doel na een mooie pass van Sam Niewold. Uiteindelijk viel het tweede doelpunt van Gorecht vlak voor rust. Het was Michel Koopman die in de laatste minuut voor rust onverwacht een bal voor zijn voeten krijgt. Hoewel hij alleen de keeper voor zich had, wist hij niet te scoren. Toen hij enkele seconden later de bal opnieuw voor zijn voeten kreeg, bedacht hij zich niet en haalde genadeloos uit. De bal verdween prachtig in de kruising. Daarmee ging Gorecht met een comfortabele 2-0 voorsprong de rust in.

In de tweede helft leek de wedstrijd in eerste instantie op dezelfde manier door te gaan. Gorecht was veelvuldig in de aanval, maar was niet scherp in het afmaken van de kansen. In de 53ste minuut bracht Sven Hazewinkel de bal in de 16 meter, liet Bob Poorta de bal lopen voor Michel Koopman, die vervolgens buiten spel werd gegeven. In de 57ste minuut was het Sven Hazewinkel die de bal voor het doel van Bedum langs schoot. In de counter die daarop volgde kreeg Bedum een redelijk vrije doortocht naar het doel van Gorecht en de speler van Bedum liet Youri Tepper kansloos: 2-1.

Bedum voelde dat er mogelijkheden waren. Gorecht bleef voorin onzorgvuldig en Bedum was in de tegenaanval vaak feller en sneller. De verdediging van Gorecht moest een aantal keren vol aan de bak. Het was in de 75ste minuut dat Youri Tepper al gepasseerd was, maar op de lijn redding werd gebracht. Slechts twee minuten later was er opnieuw een gevaarlijke situatie voor het doel van Gorecht. Een misverstand tussen Youri Tepper en Rein Werumeus Buning leidde bijna tot een doelkans voor Bedum, maar gelukkig redde Rein de situatie op het laatste moment.

Aan de andere kant waren voor het doel van Bedum slechts kleine kansjes te noteren. De verlossende 3-1 bleef uit en het onvermijdelijke gebeurde. Bedum scoorde in de 82ste minuut na een vrije trap de gelijkmaker. In de laatste 10 minuten van de wedstrijd probeerde Gorecht de wedstrijd alsnog binnen te halen, maar echt grote kansen bleven uit. Daarmee bleef de eindstand 2-2.