Gorecht 1 wint sportieve wedstrijd tegen De Weide: 1-3 (0-2)

De Weide 1

6 november 2021 15:00

R. Jager

Sportpark Schutlanden
Elbe 2
7908HB
HOOGEVEEN

Op het prachtige sportpark van v.v. De Weide mogen de toeschouwers op voormalige stoeltjes van het Oosterparkstadion van FC Groningen zitten. Dat het daar goed toeven is, werd ook al snel duidelijk toen de tribune voller en voller raakte. De toeschouwers kregen een boeiende wedstrijd voorgeschoteld.

Door: Francina Beek

De eerste minuten werd de bal zowel door De Weide als Gorecht achterin rond gespeeld. Voorzichtig aftastend hoe de tegenstander staat en zoekend naar een opening. De eerste echte opening werd in de negende minuut gevonden door een prachtige crosspass van Thijs Hekman naar rechtsvoor Jos Beek. Deze nam de bal behendig aan en mee en ging in één keer het zestien meter gebied binnen. De verdediger van De Weide kon hem alleen met een overtreding afstoppen en de scheids gaf gedecideerd een penalty. Het was Thijs Hekman die deze verzilverde: 0-1.
De Weide leek even overrompeld door deze tegenslag en in de 11e minuut kreeg Gorecht twee keer achter elkaar een corner. Beide ballen verdwenen echter via het hoofd van achtereenvolgens Thijs Hekman en Michel Koopman naast het doel.
De Weide herpakte zich en zowel in de 13e als de 16e minuut schoot De Weide op het doel van keeper Willem Bouwkamp; hij zag beide ballen echter recht op zich afkomen en pakte ze met gemak.

Gorecht reageerde daarop  met een flitsende aanval waarbij de bal via Bob Poorta naar Sven Hazewinkel gin en vervolgens in één keer door naar Sam Niewold. Helaas schoot Sam over. Vlak daarna, in de 23e minuut, was het Sven Hazewinkel die de 0-2 op het scorebord bracht. De verdediging van De Weide zag er daarbij niet goed uit en Sven profiteerde daarvan met een bekeken schot.

Gorecht kreeg in de eerste helft nog diverse kansen, maar wist deze niet om te zetten in doelpunten. De Weide probeerde wel gevaarlijk te worden, maar het lukte hen niet om grip te krijgen op de wedstrijd.

Na de rust werd meteen duidelijk dat De Weide alles op alles wilde zetten om de wedstrijd te kantelen. De ene na de andere aanval kreeg de verdediging van Gorecht te verwerken. Tegen de verhouding van dat moment in, was het in de 49e minuut een indraaiende corner van Sven Hazewinkel, die op de lat belandde. De Weide kwam met de schrik vrij.

De Weide zette opnieuw aan, waarna in de 51e minuut de bal vlak langs het doel werd geschoten. De verdediging van Gorecht wist met kunst en vliegwerk diverse ballen weg te werken. In de 53e minuut kreeg De Weide een vrije trap; de speler krulde de bal om de muur heen richting doel. Willem Bouwkamp wist de bal met een knappe redding precies uit de benedenhoek te houden en tot corner te verwerken. De corner werd vervolgens door Willem met de vuisten weggewerkt, waarna hij in de rebound de bal kon vangen. Het balbezit was echter van korte duur. Opnieuw volgde de ene aanval na de andere van De Weide. Het is uiteindelijk in de 59e minuut dat de bal op de stip gaat omdat Thijs Hekman in de ogen van de scheidsrechter een overtreding maakte. De Weide greep deze kans om te scoren aan en bracht de stand op 1-2.

Daarmee brak een spannende fase aan in de wedstrijd. De Weide drukte de mannen van Gorecht verder in de verdediging. De verdediging hield echter goed stand en in de 68e minuut lukte het Gorecht om met een lange bal onder de druk uit te spelen. In een snelle combinatie werd de verdediging van De Weide zoek gespeeld. Jos Beek speelde de bal in één keer naar Michel Koopman, die hem doortikte naar Sam Niewold. Sam, die ook verder een uitstekende wedstrijd speelde, schoof de bal beheerst onder de keeper door en bracht daarmee de stand op 1-3.

De laatste 20 minuten van de wedstrijd waren beslist niet saai, maar echt grote kansen waren er eigenlijk niet meer. Met deze winst heeft Gorecht nu 21 punten uit 7 wedstrijden.