Gorecht 1 pakt met 10 man de winst tegen De Weide en wint knap de tweede periode: 3-1 (0-0)

De Weide 1

2e klasse J

9 april 2022 15:00

M Rozema

Sportpark De Koepel
Scharlakenlaan 28
9751HD
HAREN GN

In een zinderende pot voetbal wist Gorecht de winst naar zich toe te trekken. Al in de 37ste minuut kwam Gorecht met 10 man te staan. Met de tactische omzetting na rust en de enorme inzet van de spelers kregen de toeschouwers een waar spektakel voorgeschoteld.

Verslag: Francina Beek
Foto's: Henk Vrieling

De wedstrijd ging meteen goed van start toen Sven Hazewinkel vanaf rechts de bal hard voor het doel langs schoot. Helaas was Jos Beek net te laat om de bal te kunnen raken. Een minuut later was er een schot van De Weide, dat voorlangs ging. Met deze wapenfeiten leken beide ploegen eerst genoegen te nemen.

Pas in de 24ste minuut was er weer enig gevaar toen Sven Hazewinkel en Tom Traas een één-tweetje aangingen, maar een verdedigende voet voorkwam dat Sven kon aanleggen. De Weide drong ook wat meer aan, maar het was vooral Sander Nooi, die in de eerste helft veel ballen kon wegwerken. Het spel golfde op en neer. In de 37ste minuut ging De Weide weer in de aanval, waarbij één van de aanvallers richting doel ging. Rick Bruns liep goed mee en ging verdedigend het duel aan. De scheidsrechter floot voor een overtreding. Tot verrassing van iedereen trok de scheidsrechter vervolgens de rode kaart en moest Rick het veld verlaten. De vrije trap van De Weide vlak buiten de zestien werd in de muur geschoten. Hoewel De Weide met een man meer wel aandrong, creëerden ze geen echte kansen in de laatste minuten van de eerste helft.

In de tweede helft speelde Gorecht in een 1-4-4-1 opstelling. De Weide ging fel van start en in de 47ste minuut kwam een aanvaller goed door. Hoewel Willem Bouwkamp de bal wist te keren, ging de rebound via de De Weide aanvaller het doel in. Er was echter al gefloten voor buitenspel, maar Gorecht was gewaarschuwd! Na een minuut of tien zakte de druk van De Weide wat af en kon Gorecht er af en toe snel uitkomen. In de 55ste minuut kreeg Tom Traas de bal aangespeeld in de zestien. Hij draaide mooi weg van de verdediger, haalde uit en scoorde de 1-0.

Vanzelfsprekend ging De Weide op jacht naar de gelijkmaker, maar daardoor kreeg Gorecht ook meer ruimte om te counteren. In de 60ste gaf Gerben Bouwman de bal op Sven Hazewinkel, die links de ruimte in dook. De voorzet van Sven toucheerde net het hoofd van Tom Traas, maar Tom kon helaas geen richting aan de bal geven.

De Weide bleef aandringen en in de 77ste minuut schoot De Weide weer op doel. Twan Boersma wilde de bal wegkoppen; Willem Bouwkamp reageerde gelukkig alert op deze onverwachte bal en tikte de bal uit de hoek. In de tegenstoot passte Sven Hazewinkel de bal op Hein van Marrum, die vervolgens in de zestien werd neergelegd. Sven benutte de gegeven penalty en bracht de stand op 2-0. Slechts drie minuten later wist De Weide dan toch een keer de zeer goed spelende verdediging te passeren, daarmee de stand op 2-1 brengend.
Het mooiste voetbalmoment van de wedstrijd gebeurde in de 87ste minuut. Een lange bal van Gorecht belandde op het hoofd van een verdediger van De Weide. Sven Hazewinkel koos er voor niet het duel aan te gaan, maar juist een paar meter terug te trekken. Daarmee kon hij precies de bal opvangen en Bart Steenbergen in scoringspositie brengen. Bart benutte deze kans zonder aarzeling en bracht de stand op 3-1. In de laatste minuut van de reguliere speeltijd kreeg De Weide nog een vrije trap. De bal werd links langs de muur geschoten, waarna Willem Bouwkamp met een mooie snoekduik de bal tegenhield.

Met deze zwaar bevochten zege haalde Gorecht de tweede periode binnen en dat feestje werd met de voltallige selectie op het veld gevierd.