Gorecht 1 wint van TKB in lelijke pot voetbal: 0-2 (0-1)

The Knickerbockers 1

2 april 2022 14:45

R.J. van der Molen

Sportpark Universitair Sportcentrum
Blauwborgje 22
9747AC
GRONINGEN

Maart roert zijn staart en april doet wat hij wil; waarheden als een koe, want de training van donderdagavond werd afgelast door de sneeuwval. Maar toen vrijdag het zonnetje weer door zou breken werd een extra training op vrijdagmiddag ingelast.

Door: Francina Beek

Gorecht verscheen dus goed voorbereid aan de wedstrijd. Om ook goed voorbereid te zijn op de derde helft in het altijd gezellige Appleknockers Flophouse kwam het grootste deel van de selectie op de fiets. Het veld van de Groninger Studenten VoetbalVereniging The KnickerBockers (TKB) had wel wat geleden onder het weer, want het was bepaald geen gladde grasmat. Met nog een enkele sneeuwvlok, felle opklaringen en een harde wind die over het veld waaide kreeg het publiek voorgeschoteld wat te verwachten was: een chaotische en lelijke pot voetbal.

De eerste helft van de wedstrijd had Gorecht het overwicht in de wedstrijd, maar het spel speelde zich vooral af of het middenveld. Het was pas tegen de 20ste minuut dat Sam Niewold met een knappe pass Sven Hazewinkel bereikte. Sven raakte de bal echter niet goed en deze ging voor het doel langs. Twee minuten later gaf Sam Niewold een prachtige voorzet, maar geen van de voorhoedespelers kon een voet tegen de bal zetten.

Gorecht speelde gaandeweg wat makkelijker en het waren Nick Janzen en Sven Hazewinkel die mooi door de verdediging van TKB combineerden. Nick kwam doordoor in scoringspositie, maar de keeper van TKB wist het schot te keren. Ook TKB kreeg een klein kansje uit een vrije trap, maar Willem Bouwkamp bracht redding.

Na een half uur spelen kreeg Gorecht een vrije trap. Sam Niewold nam de bal en schoot deze op links naar Sven Hazewinkel. Het schot op doel van Sven werd door TKB verdedigd, waarna Maik Scheltinga tot twee keer toe de bal van dichtbij inkopte. De keeper van TKB redde beide keren knap.

De wedstrijd werd er niet echt vriendelijker op. In de laatste minuut van de eerste helft kreeg Sven Hazewinkel na weer een lelijke overtreding een vrije trap. Sven schoot de bal op doel en deze leek net even van richting te veranderen, daarmee de keeper van TKB op het verkeerde bal zettend. De bal verdween in het doel en zo werd het vlak voor rust 0-1.

De tweede helft begon net zoals de eerste helft. Het spel speelde zich vooral op het middenveld af. In de 65ste minuut kwam er weer een kansje uit een vrije trap voor Gorecht. Sven Hazewinkel legde opnieuw aan, maar schoot de bal dit keer links langs het doel. Enkele minuten later kwam Gerben Bouwman, in het veld gekomen voor de licht geblesseerde Rick Bruns, goed door over links en gaf de bal voor op Bob Poorta. Bob schoot in, maar de keeper reageerde attent.

TKB had vervolgens twee grote kansen. Het eerste schot werd hard in de linkeronderhoek geschoten, maar Willem Bouwkamp redde knap met een mooie duik. De tweede bal was een schot van afstand, die Willem net uit de bovenhoek over de lat wist te tikken. TKB bleef aanvallend spelen, maar kwam niet meer door de verdediging van Gorecht heen. De eerstvolgende kans werd gecreëerd doordat Jos Beek de bal op het middenveld veroverde en meteen links naar Nick Janzen passte, die vervolgens de bal voor Sam Niewold klaarlegde. Helaas ging het schot naast.

In het laatste kwartier van de wedstrijd kreeg Gorecht de wedstrijd weer meer in de greep. Bob Poorta schoot een keer van dichtbij op doel, waarbij de keeper van TKB knap redde. Na opnieuw een pittige overtreding moest Bob Poorta - naar het zich laat aanzien – zwaar geblesseerd het veld verlaten. Sven Hazewinkel nam de vrije trap, maar de bal belandde dit keer in de muur. Op het middenveld combineerden Jos Beek, Sven Hazewinkel en Miska Scheepsma tussen de TKB-spelers door, waarna Sam Niewold in stelling werd gebracht, maar de bal ging naast.

De laatste vijf minuten van de wedstrijd waren voor Gorecht, nadat Sam Niewold met een prachtig gevolleerde bal de 0-2 had aangetekend. Het voorbereidende werk werd verzorgd door Rein Werumeus Buning en Miska Scheepsma. Een minuut later kon Sven Hazewinkel over de linkervleugel opkomen, maar de afronding lukte niet. In de laatste minuut werd een corner van Sam Niewold door Rein Werumeus Buning hard voorlangs gekopt. Na dit laatste wapenfeit was het tijd voor de derde helft, waar het ongetwijfeld gezellig was.