Gorecht 1 pakt koppositie na winst op Oosterwolde: 3-0 (2-0)

S.V. Oosterwolde 1

2e klasse J

26 maart 2022 15:00

R. Jager

Sportpark De Koepel
Scharlakenlaan 28
9751HD
HAREN GN

Met de derde winst op rij voor Gorecht en het vierde gelijkspel achter elkaar van DZOH heeft Gorecht de koppositie weer overgenomen. Door de winst op Elim van dinsdag jl., was Gorecht DZOH al op één punt genaderd. Door de uitslagen van vandaag voert Gorecht de ranglijst nu weer aan.

Door: Francina Beek

De mannen van Gorecht leken de midweekse wedstrijd goed doorgekomen. De ploeg stond weer fit en fris aan de aftrap en nam meteen het initiatief. In de eerste 10 minuten schoot Sven Hazewinkel op de paal, gevolgd door een schot van Michel Koopman, dat door de keeper van Oosterwolde makkelijk gepakt kon worden. In de opvolgende vijf minuten was het de over links opgekomen Rick Bruns die met een afstandsschot de keeper dacht te verschalken. Een minuut later schoot Sam Niewold uit een vrije trap vlak langs het doel.

Gaandeweg kwam Oosterwolde beter in de wedstrijd en in de 26ste minuut moest Willem Bouwkamp voor de eerste keer reddend optreden. In de tegenstoot was het Robbert Oosterhuis die de bal strak naar Tom Traas passte, die vervolgens Sam Niewold in stelling bracht. Helaas wist Sam het doel nog niet te vinden. Daarna moest Willem Bouwkamp opnieuw redding brengen op een goede aanval van Oosterwolde.
Het slot van de eerste helft was voor Gorecht. Er werd steeds makkelijker gecombineerd en dit leverde in de 38ste minuut een vrije trap op voor Gorecht. Sven Hazewinkel ging achter de bal staan en schoot de bal op doel. Doordat Tom Traas de verdediging op het verkeerde been zette, verdween de bal in één keer in het doel en kwam Gorecht op voorsprong. In de laatste minuut kreeg Tom Traas de bal, maar hij kreeg de bal niet helemaal goed onder controle. Het was Jos Beek die vervolgens eerder bij de bal was dan de verdediger en in de zestien richting doel wilde dribbelen. Hij werd echter onreglementair gestuit en de bal ging op de stip. Sven Hazewinkel schoot onberispelijk binnen en bracht de stand op 2-0.

Gorecht nam in de tweede helft meteen weer het initiatief. Er werd een aantal keren fraai gecombineerd, maar dit leidde niet tot grote kansen. Oosterwolde was in de 54ste minuut gevaarlijk en scoorde, maar het doelpunt werd vanwege buitenspel afgekeurd. In de 60ste minuut veroverde Sven Hazewinkel de bal op het middenveld en speelde met een prachtige steekpass Sam Niewold vrij. Sam wist wel raad met deze kans en rondde keurig af: 3-0.

Oosterwolde bleef de moed er in houden en bleef aanvallen. In de 65ste minuut moest Twan Boersma het veld geblesseerd verlaten. De vrije trap die Oosterwolde mocht nemen ging hoog over. Gorecht moest even alle zeilen bijzetten om de aanvalsdrang van Oosterwolde te doorstaan. Door ongelukkig wegwerken door Bob Poorta kreeg een aanvaller van Oosterwolde de gelegenheid om uit te halen. Gelukkig bracht Willem Bouwkamp wederom redding. Ook Maik Scheltinga en Hein van Marrum moesten aardig wat ballen wegwerken en kregen weinig rust in deze fase van de wedstrijd. Weinig rust kreeg Hein overigens ook de afgelopen week, omdat hij voor de derde keer vader is geworden. Proficiat Hein!

Uiteindelijk zonk Oosterwolde de moed in de schoenen en gaf zich min of meer gewonnen. De laatste tien minuten waren dan ook voor Gorecht. In de allerlaatste minuut kreeg Sven Hazewinkel nog een enorme kans. Na een solo van zo’n 50 meter omspeelde hij de laatste verdediger en de keeper en lag het doel open, maar de bal belandde op de paal. Vlak daarna floot de scheidsrechter voor het einde van de wedstrijd. Gorecht kon met deze winst voor de derde keer op rij drie punten bijtellen.