Gorecht scoort weer en neemt 3 punten mee naar Haren

Bernhardlaan 83 A
9291HM
KOLLUM

Ondanks dat het team grotendeels gelijk gebleven is, had Gorecht de eerste wedstrijden moeite om een ritme te vinden en moeite om goals te maken. Vandaag moest dat anders. Met Hein van Marrum en Benjamin Zondervan als oudgedienden van Kollum, was er een mooi affiche om er een leuke wedstrijd van te maken.

Voor de start werd Benjamin nogmaals bedankt door Kollum (of het was een stiekeme poging tot omkopen ;-) ), en volgde er een speech en een bos bloemen. Nadat de twee pupillen van de week vervolgens gescoord hadden, was het echt tijd om te starten met de wedstrijd.

Het begin van de wedstrijd gaat een beetje heen en weer. Aan beide kanten komen de aanvallers er doorheen, maar zonder serieus gevaar. Door de regen van de afgelopen dagen en het grasveld dat er ligt, is het af en toe glibberen en dat zorgt voor de nodige verdedigende acties op het middenveld, onder andere uitgevoerd door Sander Nooi. Het eerste echte gevaar komt vervolgens uit een vrije trap genomen door Sam Niewold. Helaas gaat deze bal langs de tweede paal over de achterlijn. De corner die even later wordt gegeven, wordt net langs het doel gekopt door Thijs Hekman. Een energiek begin van de wedstrijd en binnen 12 minuten al meer kansen dan in de hele vorige wedstrijd. Vervolgens wil Kollum graag even rust denk ik, want zij schieten de bal over de tribune ‘het mini-stadion’ uit. Ondanks het ‘rustmoment’ is de eerstvolgende kans weer voor Gorecht. Rick Bruns zet Benjamin vrij voor de keeper, maar miscommunicatie tussen Benjamin en Mark Haverkamp laat deze kans onbenut. Hierdoor komt het oude gezegde weer in beeld: als je zelf geen doelpunten maakt, dan doet de tegenstander dat wel. Kollum scoort in de 17e minuut de 1-0, een trainingsdoelpunt, zoals ze dat op de bank noemden. Gorecht weet wat het moet doen: scoren. Het is direct ook het startpunt voor Gorecht om nog meer druk te zetten. Dit resulteert in meerdere corners, vrije trappen en uiteindelijk een ingooi. Waar Thijs eerst nog net naast kopte uit een corner van Sam, komt de ingooi van Rick, via het hoofd van eerst Thijs en dan Hein, uiteindelijk terecht voor de voeten van Michel Koopman. Beheerst belandt de bal in de linkerhoek. Michel scoort in de 25e minuut, zijn 25e doelpunt. Het staat 1-1 en Michel mag door zijn 25e doelpunt, zijn eerste ster bijschrijven. Gefeliciteerd! Vlak erna is er nog een doelpoging van Gorecht, maar de schoten van eerst Michel en daarna Nick Janzen belanden niet in het doel.

Het vervolg van de eerste helft bestaat eigenlijk uit twee dingen. Een aantal doelpogingen aan beide zijden die belanden in de handen van beide keepers en Benjamin wordt afgefloten. Eerst voor het hinderen van de keeper bij het aannemen van de bal en later nog voor buitenspel. Discutabele momenten werden het genoemd op de bank bij Gorecht. Met een 1-1 stand gaan beide teams naar de kleedkamer.

De start van de tweede helft begint met één wissel. Rick blijft achter in de kleedkamer en Christoph Otten neemt zijn plaats in. Verder begint de tweede helft zoals de eerste helft ook geëindigd was, een aanval van Benjamin en Mark wordt afgefloten voor het hinderen van de keeper. Maar dit is wel het startsein voor een periode van goed voetbal van Gorecht. In de 51e minuut resulteert dit dan ook in een verdiend doelpunt. Christoph verdedigt goed, de bal komt bij Mark, die Benjamin wegsteekt, waarna de bal door wordt gespeeld naar Michel en zijn schot eindigt uiteindelijk voor de voeten van Nick. Nick schiet de bal langs de binnenkant paal, zo de rechterkant van het doel in. Gorecht staat met 1-2 voor. Twee minuten later doet Nick een nieuwe poging om te scoren, maar dat schot gaat over. Het vervolg is een iets rustigere periode waarbij beide ploegen een paar steekjes uitdelen maar niet tot grote kansen komen. Bob Poorta ziet als wisselspeler kansen voor als hij het veld in zou komen, maar moet nog even wachten van trainer Hans van der Ploeg. In de 65e minuut is dan wel het moment voor Bob, hij komt het veld in voor Mark. Toch is het niet Bob die het volgende doelpunt maakt, want in de 66e minuut geeft Sam een diepe bal op Michel die één op één met de keeper de bal het doel in weet te krijgen. Ook doelpunt 26 staat voor Michel op papier en Gorecht staat met 1-3 voor. Wel is het vervolgens Kollum die de druk opvoert en ook tot een paar kansen komt. Maar het verdedigende werk is in orde. Thijs wint grondduels, Hein perst er toch nog een sprintje uit en Willem Bouwkamp vangt de overige ballen in zijn handen. Misschien durft Kollum nu want Benjamin is inmiddels van het veld, hij werd in de 70e minuut vervangen door Tom Traas. Ook de andere oudgediende Hein verlaat even later in de 78e minuut het veld, hij wordt vervangen door Harmen Meijering. Tom zet Bob direct weg, maar die komt in de knoop met de bal. Wel krijgt Gorecht weer iets meer kansen. En Miska Scheepsma haalt langs de lijn nog even de trukendoos open. In de 84e minuut volgt er weer een diepe bal, dit keer komt Bob er wel uit met de bal en schuift hij die in de linkerhoek van het doel. Het staat 1-4 voor Gorecht en tijd voor een Fries kwartiertje is er niet echt meer. Verder gebeurt er niet zoveel meer. Alleen Bob wilde toch nog wel graag even een omhaal proberen. Dan heeft het publiek ook nog een extra showtje. Het laatste wapenfeit is een hoge bal van Kollum, recht in de handen van Willem. Zonder extra tijd, vindt de scheidsrechter dit een mooi moment om af te fluiten.

Gorecht wint én Gorecht scoort. Een mooi eindresultaat met 1-4 winst en 3 punten mee terug naar Haren. Een goede start van de avond voor alle Gorechters, voor degenen die bij Kollum nog het Oktoberfest onveilig maken, degenen die zondag nog de 4 mijl van Groningen willen lopen en voor ieder ander. Op naar volgende week, weer een thuiswedstrijd op de Koepel. De tegenstander is het welbekende VV Groningen.

Verslag: Marleen Drijfhout
Foto's: Henk Vrieling