Gorecht wint met 0-2 van Velocitas 1897 en houdt zicht op 2e bekerronde

Mulock Houwerlaan 29
9727KG
GRONINGEN

Op een bloedheet sportpark in het Stadspark, ging Gorecht de strijd aan met het naar de 1e klasse gepromoveerde Velocitas. Gorecht verloor de eerste bekerwedstrijd thuis nipt met 2-1 van 1e klasser Oranje Nassau en Velocitas won de confrontatie uit, bij het naar de 2e klasse gepromoveerde FC Lewenborg, met 2-5.

De mannen van Hans van der Ploeg wisten dus wat ze doen moesten om nog  in de race te blijven voor de volgende bekerronde. Zonder de nog geschorste aanvoerder Thijs Hekman en de wegens prettige familie omstandigheden afwezige spits Bob Poorta, begon Gorecht aan deze klus. Over de wedstrijd kunnen we kort zijn deze keer.

In de beginfase ontstonden er direct voor beide ploegen wat kansen, maar die werden niet benut. De snelle aanvallers van Velocitas werden prima afgestopt door Gorecht en werden zo meer of meer lam gelegd. Gorecht kwam er af en toe snel uit en stichtte wat gevaar voor het vijandelijk doel. Het was Sam Niewold die één van deze snelle uitbraken prachtig afrondde en de 0-1 op het scorebord liet aantekenen.

Velocitas kreeg wel een aantal kansen, maar was slordig en niet voldoende scherp in de afronding daarvan. Keeper Willem Bouwkamp van Gorecht had het niet bijzonder lastig, maar als hij wel moest ingrijpen, was dat weer ouderwets degelijk en betrouwbaar. Zo zag het publiek geen enerverende pot voetbal, maar bleef het  bij wat schermutselingen. Velocitas onmatig en slordig aan de bal en Gorecht met overzicht en meer strijd eigenlijk de bovenliggende partij. Vlak voor de rust liep Velocitas nog tegen een rode kaart aan en moest dus veder met 10 man.

Na de rust een zelfde spelbeeld. Nu met Gorecht wat meer in balbezit en af en toe gevaarlijk voor het doel van de tegenstander. De bevrijdende 0-2 wilde maar niet vallen en zodoende bleef Velocitas nog in de wedstrijd voor een beter resultaat. Maar ook de invallers bij Velocitas konden de wedstrijd niet doen kantelen. Rond de 76e minuut trok de prima leidende scheidsrechter M.R. Plat nog een gele kaart uit zijn borstzak, voor een overtreding van Rick Bruns van Gorecht op een speler van Velocitas. Gorecht controleerde de wedstrijd, zonder echt in de problemen te komen. In de slotminuten viel nog een eigen goal van een Velocitas verdediger, die een door Gorecht aanvaller ingeschoten bal achter zijn eigen keeper werkte. Dit zorgde voor een eindstand van 0-2 voor de mannen uit Haren. Een hele nuttige en verdiende overwinning voor de mannen van Hans van der Ploeg.

Verslag en foto's: Henk Vrieling
Zaterdag speelt Gorecht de derde wedstrijd in deze bekerronde uit bij FC Lewenborg.