Gorecht bekert verder na winst op en in Aduard  0-2  (0-0)

Aduard 2000 1

Mannen KNVB beker Amateurs 1e ronde Groep 1 KO regio 3

22 oktober 2022 14:30

J.M. Ottens

Sportpark Aduard
Burg van Barneveldweg 21
9831RD
ADUARD

De eerste knock out ronde bracht Gorecht naar Aduard. Het veld van Aduard 2000 ligt nogal op de vlakte en is omgeven door een drafbaan. Toen de drafbaan in Groningen sloot, bracht dit Aduard in de gelegenheid om weer een wedstrijd te organiseren. En zo vond – na drie jaar – in juni 2022 weer een wedstrijd plaats op de drafbaan.

Maar nu terug naar het voetbal: Aduard 2000 ging als koploper van de bekerpoule verder naar deze eerste ronde. In deze poule wist Aduard de Oosterparkers met maar liefst 20-1 te verslaan. Waarbij de scheidsrechter uit coulance de wedstrijd ook nog 10 minuten eerder beëindigde.

In het verleden speelde Gorecht zesmaal tegen Aduard, te weten in de seizoenen 2001-2002, 2008-2009 en 2009-2010. De resultaten: 5x winst voor Aduard en 1x een gelijk spel. Aan deze statistieken werd met deze wedstrijd een einde gemaakt.

In de eerste helft ging Aduard fel van start, zoals dat vaak gaat bij een ploeg die in een lagere klasse speelt. En zoals ook vaak geldt: de ploeg uit de hogere klasse voelt de druk om niet te verliezen. Gorecht had weliswaar iets meer het veldoverwicht in de eerste helft, maar het was Aduard die de eerste twee kansen kreeg, die echter beiden niet resulteerden in een doelpunt. Gorecht miste de creativiteit om tot doelrijke kansen te komen. Daardoor gingen beide ploegen met 0-0 de rust in.

In de tweede helft kwam Aduard opnieuw goed uit de startblokken. Al in de eerste minuten ontstond daardoor voor de gastheren een kans voor open doel, die werd gemist. Gorecht bleef echter rustig voetballen en kreeg meer grip op de wedstrijd, ook al creëerde het in eerste instantie weinig echte kansen.

In de 72ste minuut was het dan eindelijk raak! Het was Jos Beek die de bal het doel in gleed op een voorzet van Sam Niewold, die over links goed opkwam. Daarmee loste Jos eindelijk een belofte in die hij al in het voorjaar heeft gedaan: hij zou scoren en dat deed hij, vandaag!
Vervolgens was het voor Gorecht alle hens aan dek. Aduard wilde de wedstrijd opnieuw naar zich toetrekken en ging vol in de aanval. Daarmee ontstond voor Gorecht de nodige ruimte voorin en met die ruimte wist Michel Koopman wel raad. In de 84ste minuut scoorde hij de 0-2.

Nog steeds wilde Aduard zich niet gewonnen geven. Dit leidde in de laatste minuten nog tot een slotoffensief, waarbij Thijmen Venendaal Gorecht met een aantal knappe reddingen in de wedstrijd hield.

Het is Gorecht die met deze winst naar de volgende bekerronde gaat.

Foto's: Henk Vrieling