Arvid Smit en Annecato de Groen

De Week van de scheidsrechter

Zelf kreeg ik na de wedstrijd een cadeautje van het Gorechtteam dat ik floot, met o.a. een heerlijk flesje speciaalbier. Of de twee jonge scheidsrechters die ik hieronder portretteer, ook iets gekregen hebben, weet ik niet. Ze verdienen het wel. Elke zaterdag voetballen ze met hun eigen team een wedstrijd en daarnaast, als ze kunnen, fluiten ze er één.

Door:
Martin de Bruijn - september 2022

Arvid (Oscar) Smit, veertien jaar, heeft baat bij zijn gestalte. Met zijn twee meter boezemt hij van natute gezag in. Annecato de Groen, ook veertien jaar, moet het van haar uitstraling hebben. De overeenkomst tussen beiden is dat ze wedstrijden fluiten, omdat ze het belangrijk vinden dat zestien of meer kinderen een leuke wedstrijd kunnen spelen.

Arvid is geboren en getogen in Haren en zit op het Terra in Eelde, na de St. Nicolaasschool in Haren. Zijn vader is scheidsrechter en heeft hem overgehaald te gaan fluiten. Zelf is hij als voetballertje begonnen bij de puppies en nu voetbalt hij bij de JO15-3. Hij scheidsrechtert bij de JO en MO11 en 12. Hij vindt dat het redelijk goed gaat, net als zijn begeleider, Klaas van de Velde. Alleen twijfelt hij nog wel eens of een beslissing goed was en hoopt dat de spelers dat niet aan zijn gezicht kunnen zien.

Annecato zat op de Peter Petersenschool en zit nu in de derde klas van het Stadslyceum in Stad. Zij is door een oproep in de mail gaan scheidsrechteren. De eerste wedstrijd vond ze niet leuk, daarna ging het beter. Nu vindt ze dat het goed gaat, omdat ze een eigen mening heeft en de regels volgt. Wel zou ze nog beter kleine overtredingen willen leren herkennen. Ze heeft een tijdje met de jongens gevoetbald (meisjesvoetbal vond ze iets te lief) en nu speelt ze in de MO15-1 (iets minder lief..).

Wat voor soort club vinden beiden vv Gorecht? Arvid: 'Leuk, gezellig, het gaat niet altijd om winnen.' Cato: 'Gezellig, na de wedstrijd met voetbalvriendinnen afspreken, soms best serieus willen winnen.'

Zo, dat vraagt om meer van dit soort scheidsrechters; recht uit mijn hart.

Er is nog steeds dringend behoefte aan nieuwe scheidsrechters!
Lijkt het je ook leuk om te scheidsrechteren? Twijfel niet langer en reageer op de vacature. 😎

Cato.JPG Arvid.jpg