Wedstrijd verplaatsen of aflasten

Het kan voorkomen dat je een wedstrijd moet verplaatsen of afzeggen wanneer je bijvoorbeeld niet genoeg spelers hebt. Samen met het Wedstrijdsecretariaat kan er gekeken worden naar alternatieve speeldata en tijden. Wat is de procedure?

A-categorie
In de A-categorie bestaat alleen de mogelijkheid om de wedstrijd in overleg met de tegenstander naar voren te halen. Dit moet echt ruim van tevoren (liefst enkele weken) bekend worden gemaakt. Vaak zal de wedstrijd dan alleen doordeweeks kunnen worden gespeeld en tegenstanders zijn niet verplicht mee te werken.

Heb je als leider/trainer te weinig spelers voor een elftal in de A-categorie? Schuif dan spelers vanuit lagere elftallen door om de wedstrijd toch door te laten gaan. Eventueel kan dan, zoals verderop staat beschreven, een wedstrijd van de B-categorie worden verplaatst.
Samengevat: wedstrijden afzeggen in de A-categorie is NIET mogelijk, wedstrijden kunnen niet op een datum geplaatst worden die na de oorspronkelijke datum ligt. Niet genoeg spelers? Leen dan zoveel mogelijk bij andere elftallen.

B-categorie
In de B-categorie kan in overleg met de tegenstander een nieuwe speeldatum worden afgesproken. Dit mag ook na de oorspronkelijke datum. Geef dit tijdig aan bij het Wedstrijdsecretariaat, dit kan tot uiterlijk donderdagavond 20.00 uur indien de wedstrijd op zaterdag gespeeld wordt. Het verplaatsen van een wedstrijd kost veel tijd, tegenstanders moeten akkoord gaan en, niet onbelangrijk, een voetbalveld moet beschikbaar zijn om de wedstrijd in te halen. Voor de B-categorie geldt ook dat je eerst moet proberen te lenen van andere teams. Denk daarbij ook aan de meidenteams in dezelfde leeftijdscategorie.

Belangrijk: Neem als voetbalteam nooit  buiten medeweten van het wedstrijdsecretariaat om contact op met een tegenstander of de KNVB om een wedstrijd te verplaatsen!

Samen met het Wedstrijdsecretariaat kijken we naar alternatieve speeldata en tijden. Inhaaldagen of doordeweeks. Voor uitwedstrijden wordt de tegenstander hierbij betrokken om alternatieven te bekijken.

• 'Gewoon' afzeggen van een wedstrijd is niet mogelijk
  • Afgelasten door de vereniging kan alleen als de consul het veld afkeurt.
  • BNO/TNO kan altijd door de tegenstander worden ingevoerd in het DWF bij niet opkomen: eerste keer BNO/TNO = tuchtzaak, mogelijk boete en punten in mindering; tweede keer BNO/TNO = zwaardere tuchtzaak met mogelijke uitsluiting van de competitie tot gevolg. BNO = Bezoekers Niet Opgekomen, TNO = Thuisteam Niet Opgekomen

Heb je naar aanleiding van het bovenstaande vragen, neem dan contact op met het Wedstrijdsecretariaat.