Vlaginstructie voor ouders

11 november 2022 21:45

Klaas van der Velde

Tijdens de jeugdwedstrijden op groot veld wordt 'gevlagd' door een assistent-scheidsrechter. Vaak wordt deze functie ingevuld door een vrijwillige ouder. Om deze ouders voor te lichten en enthousiast te maken werd door de jeugdcommissie een vlaginstructie georganiseerd.

De avond voor de 'vlagvrezende' ouders werd verzorgd door leden van de scheidsrechterscommissie.

Ouders die de avond hebben gemist, of de theorie nog eens willen nalezen, kunnen de presentatie hier nalezen.

Op donderdagavond 9 november druppelen rond 20.00 uur de eerste vaders en moeders ons clubhuis binnen. Uiteindelijk volgen 19 ouders de instructie.

Na het welkom werd de theorie behandeld door Nick Groenbroek. Nick is een ervaren grensrechter die als assistent scheidsrechter door de KNVB is opgenomen in het talententraject 'betaald voetbal'. Hij legt uit met welke spelregels de grensrechter het meest te maken krijgt. Na zijn uitleg over de buitenspel-regel zakt bij enkele ouders de moed in de schoenen. Best ingewikkeld, maar volgens Nick valt het mee als je oefent en het wat vaker hebt gedaan. Gelukkig kon hij zijn uitleg ondersteunen door enkele buitenspel-filmpjes, waarna het kwartje bij de meeste ouders viel.

Na de theorie volgt het praktijkgedeelte dat werd verzorgd door Frans Schmidt. Frans heeft een bak aan ervaring, zowel als scheids- en grensrechter. Frans legt uit wat de positie van de grensrechter is, hoe hij signalen geeft en welk signaal hoort bij welke waarneming/overtreding. Toen Frans voordeed hoe het vooral niet moet, kreeg hij de lachers op zijn hand.

De avond werd afgesloten met een vragenrondje.

Natuurlijk ben je na één instructieavond als onervaren ouder niet ineens een volwaardig assistent-scheidsrechter. Het is vooral een kwestie van vaak doen en leren van anderen. Bovendien is een foutje maken niet erg. Spelers maken die ook. Spreek eens af met een meer ervaren grensrechter om te 'schaduw-vlaggen' en kijk vooral de kunst af.

Want zonder (assistent) scheidsrechters kan onze jeugd niet voetballen.
Succes en tot zaterdag!

Lees meer over: