Gorecht en FVC delen de punten 1-1 (0-1)

FVC 1

29 oktober 2022 15:00

N. Alberts

Sportpark De Koepel
Scharlakenlaan 28
9751HD
HAREN GN

Net als de Leeuwarder Zwaluwen was ook FVC uit Leeuwarden een onbekende ploeg voor Gorecht. Uit de stand in de 1e klasse F kan niet al te veel worden afgeleid, want er waren nog maar vier wedstrijden gespeeld. FVC had tot nu toe 4 punten verzameld tegenover Gorecht 6. Kortom het was afwachten hoe de krachtsverhouding zou zijn.

Voorafgaand aan de wedstrijd werd een minuut stilte gehouden ter nagedachtenis aan Wim Pik, die veel voor de club heeft betekend.

Gorecht schoot vervolgens uit de startblokken en de eerste twintig minuten was de druk van Gorecht op het doel van FVC enorm. Met name Miska Scheepsma kwam over rechts een aantal keren goed mee op en het daardoor ontstane overtal kon FVC maar moeizaam verdedigen. Een lange bal op Sam in de 7de minuut werd door FVC goed verdedigd en leidde slechts tot een corner. Tom Traas kreeg enkele kleine kansjes, maar kwam niet tot scoren. De grootste kans ontstond in de 18de minuut toen Tom Traas de bal goed vrijspeelde, maar hard op de keeper schoot. In de rebound werd de bal hard voorlangs geschoten, maar de ingekomen aanvallers wisten de bal niet te raken. Overigens werd ook buitenspel gegeven.

Gaandeweg kwam FVC wat meer in de wedstrijd. Het spel golfde heen en weer. In de 32ste minuut dribbelde Tom Traas met de bal aan de voet de zestien in, waar hij werd neergelegd. Een penalty had niet misstaan, maar de scheidsrechter besloot dat het niets was. Enkele minuten later mocht FVC een corner nemen. De bal werd niet goed weggewerkt en belandde voor de voeten van Robin Hollander van FVC. Hij haalde hard uit, de bal werd van richting veranderd en belandde in de linkerbovenhoek, onhoudbaar voor Willem Bouwkamp. Enigszins tegen de verhouding in kwam FVC daarmee op voorsprong. Geen van beide ploegen was in de resterende tijd van de eerste helft meer in staat om echt gevaarlijk te worden.

Na de rust was het meteen FVC dat gevaarlijk werd. De rechtsvoor van FVC stond ineens alleen voor het doel en schoot hard in. Willem Bouwkamp redde goed, maar de FVC-er kreeg de bal weer in de voeten en schoot nogmaals. Opnieuw wist Willem de bal te keren. Gorecht zette alles op alles om in ieder geval de gelijkmaker te scoren. Maar de mannen van Gorecht hadden moeite om elkaar te vinden en begrepen af en toe elkaars bedoeling niet. De druk van Gorecht op het doel van FVC bleef echter hoog en dit leverde diverse corners op. In de 71ste minuut kreeg Gorecht een vrije trap op circa 25 meter van het doel. Thijs Hekman schoot de bal over de muur goed op doel, maar de keeper kon ‘m nog net keren. Tom Traas reageerde vervolgens alert en drukte de bal over de doellijn. De verdiende gelijkmaker.

Gorecht ging vervolgens op zoek naar de winst, hetgeen resulteerde in diverse corners, maar niet echt in grote kansen. De grootste kans was vervolgens voor FVC in de 93ste minuut, maar Willem Bouwkamp was alert en voorkwam een treffer. Daarmee eindigde de wedstrijd in een 1-1 gelijkspel en stegen beide ploegen een plekje op de ranglijst.

Verslag: Francina Beek
Foto's: Henk Vrieling