Gorecht wint van medepromovendus ’t Fean met 3-1 (2-1)

't Fean'58 1

8 oktober 2022 15:00

D. Smit

Sportpark De Koepel
Scharlakenlaan 28
9751HD
HAREN GN

Voor v.v. ’t Fean ’58 was het de tweede wedstrijd in de 1e klasse. De eerste wedstrijd tegen Winsum ging verloren, maar de trainer was tevreden over het vertoonde spel. Net als Gorecht speelde ’t Fean vorig jaar nog in de 2e klasse. ’t Fean werd kampioen, maar in de nacompetitie werden alle ploegen uit de 2e klasse I uitgeschakeld door ploegen, die bij Gorecht in 2J speelden. Het was dus afwachten hoe sterk deze tegenstander zou zijn.

De wedstrijd werd gestart in een verschrikkelijke regenbui, die een minuut of 20 aanhield. Het regende zodanig hard, dat zelfs de fotograaf/verslaggever van vorige week dit keer ging schuilen. ’t Fean ging beter om met de weersomstandigheden en het leek wel alsof Gorecht liever wachtte met voetballen tot het weer droog zou worden. Al in de 10de minuut moest Willem Bouwkamp reddend optreden. ’t Fean speelde de bal makkelijk rond, was veel feller en over de flanken ook sneller. In de 12de minuut viel dan ook het verdiende doelpunt van ’t Fean, waarbij Kees de Vries scoorde. ’t Fean hield daarna de druk op Gorecht en was duidelijk de bovenliggende partij. Dit resulteerde in een aantal corners en enkele schoten op doel, die door de verdediging of keeper Bouwkamp goed werden verwerkt.
In de laatste vijf minuten van de eerste helft kantelde de wedstrijd. Met een lange bal werd voorin Tom Traas bereikt. Tom controleerde de bal goed en gaf deze af op Sam Niewold, die vervolgens in de korte hoek de bal onder de keeper doorschoot. Vrij onverwacht en tegen de verhouding in kwam Gorecht daarmee op gelijke hoogte. Enkele minuten later kreeg Nick Janzen een grote kans, maar de bal ging net voorlangs. De eerstvolgende gelegenheid werd echter weer benut. Thijs Hekman kopte de bal uit een corner keurig binnen, waardoor Gorecht met 2-1 de rust in ging.

In de tweede helft ging Gorecht veel beter van start dan in de eerste helft. Al snel had Gorecht een eerste vrije trap te pakken en de eerste doelkansen volgden. Tom Traas schoot net over het doel en Nick Janzen schoot op de keeper na een mooie combinatie met Thijs Hekman. Pas na een minuut of twintig kreeg ’t Fean weer wat vat op de wedstrijd. Een prachtige aanvallende combinatie van ’t Fean werd echter op knappe wijze door Willem Bouwkamp onderbroken. Gorecht nam het initiatief in de wedstrijd weer over en in de 74ste minuut leidde dit tot het derde doelpunt. Jermo Verbeek bediende Michel Koopman, die met drie keer schieten de bal uiteindelijk het doel in werkte.
Gorecht liet ’t Fean niet meer in de wedstrijd komen en controleerde de wedstrijd tot het laatste fluitsignaal.

Opnieuw pakt Gorecht drie belangrijke punten.

Verslag: Francina Beek
Foto's: Henk Vrieling