Gorecht sleept punt uit turbulente wedstrijd tegen Blauw Wit ’34 2-2 (0-1)

Blauw Wit '34 1

28 januari 2023 15:00

G. Gils

Sportpark De Koepel
Scharlakenlaan 28
9751HD
HAREN GN

Het spel van vorige week bracht gespannen verwachtingen met zich mee in de eerste thuiswedstrijd na de winterstop. Maar vandaag stond de wedstrijd tegen de nummer drie van de ranglijst op het programma, opnieuw een lastige tegenstander. In een spannende wedstrijd, waarbij Blauw Wit uiteindelijk met 9 man de wedstrijd beëindigde, wist Gorecht een punt te behalen.

Pelle Schiphorst, pupil van de week, gaf vanaf de aftrap het goede voorbeeld. Na een mooie solo schoot hij de bal prachtig in het doel. Meteen in de eerste minuut was het Gorecht die als eerste gevaarlijk werd voor het doel van Blauw Wit. Tom Traas gaf de bal vanaf rechts op de opkomende Michel Koopman, die de bal links naast het doel schoot. Enkele minuten later volgde de tweede aanval, maar die werd vanwege buitenspel afgeblazen. Maar ook Blauw Wit zocht de aanval en was in de afronding effectiever dan Gorecht, waardoor Gorecht al in de 10de minuut tegen een achterstand aankeek. Blauw Wit controleerde vervolgens de wedstrijd en het duurde even voor Gorecht weer grip op de wedstrijd kreeg. In de 25ste minuut moest Rick Bruns met een blessure het veld verlaten. De wedstrijd golfde heen en weer, waarbij Willem Bouwkamp een paar keer reddend moest optreden, maar de druk van Gorecht op het doel van Blauw Wit steeds groter werd. Met name in de laatste minuten voor rust werd het doel van Blauw Wit een aantal keren onder vuur genomen.

In de tweede helft ging Gorecht door waar het voor rust was gebleven en de terechte gelijkmaker viel uiteindelijk in de 62ste minuut. Uit een door Sam Niewold genomen vrije trap werd de bal na een scrimmage ingetikt door Hein van Marrum. Drie minuten later scoorde Gorecht opnieuw, maar het doelpunt werd om onduidelijke redenen afgekeurd. De wedstrijd werd gaandeweg over en weer iets onvriendelijker en er ontstonden kleine opstootjes.
In de 68ste minuut liep de scheidsrechter ineens naar de grensrechter toe en het overleg leidde tot een rode kaart voor Wiebe Bakker van Blauw Wit (later bleek vanwege natrappen). Voor Gorecht reden om weer volop de aanval te zoeken, maar Blauw Wit bleef goed voetballen. In de 77ste minuut wist Blauw Wit uit een corner het tweede doelpunt te maken. Gorecht moest de teleurstelling even verwerken, maar stuurde meteen Rein Werumeus Buning vanuit de verdediging naar voren. Met lange ballen naar voren voerde Gorecht de druk op en creëerde diverse kansen, maar de bal wilde er niet in. In de laatste minuut van de officiële speeltijd werd Tom Traas in de diepte aangespeeld en ging alleen de zestien in. Net binnen de zestien werd Tom getorpedeerd door de keeper van Blauw Wit. Volgens de iets ouderen onder ons een typische Schumacher-Battiston. Dat leverde Blauw Wit de tweede rode kaart op en Gorecht een penalty. Thijs Hekman schoot deze onberispelijk in en bracht daarmee de stand op 2-2.

In de extra tijd gingen beide ploegen op zoek naar de winst. Blauw Wit kreeg twee minuten voor tijd nog een vrije trap, waarbij Willem Bouwkamp opnieuw gestrekt moest om de bal weg te tikken. Gorecht kreeg nog een corner, maar wist deze helaas niet te benutten. Daarmee moesten beide ploegen de punten delen.

Het lijkt er op dat Rick Bruns voor wat langere tijd uitgeschakeld zal zijn. Ook Tom Traas voelde zich na de wedstrijd en de botsing met de keeper van Blauw Wit bepaald niet fit. Beterschap gewenst mannen!

Verslag: Francina Beek
Foto's: Henk Vrieling