Gorecht verliest in Leeuwarden onnodig van Leeuwarder Zwaluwen 4-2 (1-0)

Leeuwarder Zwaluwen 1

15 oktober 2022 14:30

R.W. de Wit

Sportpark Nylan
Middelzeelaan 18 A
8931AK
LEEUWARDEN

De Leeuwarder Zwaluwen was voor Gorecht een totaal onbekende ploeg. Kijkend naar de uitslagen van de laatste wedstrijden van de Zwaluwen was moeilijk te bepalen hoe sterk de ploeg was. Gorecht werd geteisterd door een kleine blessuregolf en een enkele corona afwezige, waardoor een aantal basisspelers niet inzetbaar was.

De eerste helft was Gorecht de bovenliggende partij. Gorecht ging fanatiek van start en zette meteen druk naar voren. De verdediging van de Zwaluwen had z’n handen vol aan de aanvalsdrang van Gorecht. Toch lukte het Gorecht niet om het veldoverwicht om te zetten in doelpunten. De passes waren net te onnauwkeurig, er werd net over of naast geschoten of te lang over gespeeld. De Zwaluwen zette er weinig tegenover. Het enkele schot dat op doel van Willem Bouwkamp werd geschoten, was voor hem makkelijk te keren. Vooral het verdedigende middenveld van Gorecht ruimde veel ballen op. De eerste echte kans voor de Zwaluwen ontstond in de laatste minuten van de eerste helft doordat de verdediging van Gorecht stond te schutteren. De tweede kans voor de Zwaluwen was in de laatste minuut van de eerste helft, waarbij Rick van Loon totaal tegen de verhouding in onverwacht uit een counter scoorde.

Na de rust kregen de toeschouwers een heel andere wedstrijd voorgeschoteld. De Zwaluwen had duidelijk moed geput uit het doelpunt. In een veel gelijkwaardiger wedstrijd was het Gorecht die de stand in de 52ste minuut weer gelijk trok. Sam Niewold nam op de rechterflank de bal geweldig mee en gaf de bal strak voor op Tom Traas. Tom gleed de bal netjes binnen. Vijf minuten later was het echter de Zwaluwen die weer op voorsprong kwam. Een schot van afstand van Rick van Loon veranderde via Thijs Hekman van richting, waardoor Willem Bouwkamp kansloos was. In de tien minuten die volgden had Gorecht moeite om het eigen spel te spelen en ging er steeds meer fout. In de 65ste minuut viel dan ook de derde treffer van de Zwaluwen. De Zwaluwen slalomde makkelijk door de Gorecht-verdediging heen, waarna Ruben Eijzenga de 3-1 aantekende.

Gorecht moest flink aan de bak en probeerde weer terug in de wedstrijd te komen. Dat lukte in de 74ste minuut toen uit een corner, genomen door Jos Beek, Thijs Hekman de aansluitingstreffer binnen tikte. De Zwaluwen had echter de smaak te pakken en meteen vanaf de aftrap kreeg Willem Bouwkamp weer een schot op doel te verwerken, die hij net over kon tikken. Enkele minuten later was de Zwaluwen de verdediging weer te snel af en het was opnieuw Ruben Eijzenga die scoorde. Hoewel Gorecht in een aanvallender opstelling ging spelen, bleef de Zwaluwen vooral de gevaarlijkste kansen creëren. In de 86ste minuut sneed de Zwaluwen opnieuw door de verdediging van Gorecht. Willem Bouwkamp maakte vlak buiten de zestien een volstrekt onnodige overtreding op de aanvaller van de Zwaluwen en kon met rood het veld verlaten. De vrije trap van de Zwaluwen werd goed ingeschoten langs de muur, maar Rick Bruns, die het keepersshirt had aangetrokken keerde de bal knap. Tegen de tien man van Gorecht wilde de Zwaluwen nog meer scoren, maar een corner van de Zwaluwen werd weggekopt door Thijs Hekman en in één van de laatste minuten werd een doelpunt van de Zwaluwen afgekeurd wegens buitenspel.

Al met al zal Gorecht met het gevoel naar huis zijn gegaan dat het eigen spel niet gespeeld werd en een beter resultaat mogelijk was geweest.

Alle geblesseerden en zieken een spoedig herstel gewenst!

Verslag: Francina Beek
Foto's: Henk Vrieling