Gorecht 1 wint doelpuntrijk uitduel bij Oranje Nassau 3-4 (1-3)

Oranje Nassau 1

Mannen KNVB beker Amateurs poulefase Groep 1 14

10 september 2022 15:00

M. Achammachi

Sportpark Coendersborg
Kooiweg 1
9722BZ
GRONINGEN

Voorafgaand aan de wedstrijd werd een minuut stilte gehouden in verband met het overlijden van de erevoorzitter van Oranje Nassau. Zoals in de voorbeschouwing op de website van Oranje Nassau was te lezen heeft Oranje Nassau altijd moeite met Gorecht in hun thuiswedstrijden. Dat was dit keer niet anders.

In het eerste kwartier werd er wat aftastend gespeeld door beide ploegen. Willem Bouwkamp moest al een keer reddend optreden na een corner van Oranje Nassau en Tom Traas lobde de bal mooi over de keeper heen, maar de bal kwam boven op het dak van het doel terecht.
Het was echter dezelfde Tom Traas die na een kwartier de score openbrak door fraai te scoren uit een corner. Oranje Nassau combineerde makkelijk, maar de aanvallen bleven redelijk onschuldig of waren makkelijk te verdedigen. Tot na circa een half uur toch de gelijkmaker viel doordat Willem Bouwkamp de bal niet klemvast had. Dat was voor Gorecht alleen maar meer reden om vol energie de wedstrijd aan te gaan. Vijf minuten later had Gorecht de voorsprong weer te pakken. Jermo Verbeek kwam goed door op de rechterflank en gaf de bal voor op Sam Niewold, die de bal tegen de touwen kopte. Enkele minuten later werd de voorsprong verder uitgebouwd. De corner die Gorecht kreeg, werd in eerste instantie goed verwerkt door Oranje Nassau, maar in de rebound was het dit keer Thijs Hekman, die nog binnen de zestien stond en uithaalde. Daarmee ging Gorecht met een 1-3 voorsprong de rust in.

Na de rust startte Oranje Nassau furieus en kreeg meteen een vrije trap. De vrije trap, genomen door Thomas Careman, spatte op de lat uiteen en het schot uit de rebound was voor Willem Bouwkamp makkelijk te vangen. Oranje Nassau bleef aandringen en uiteindelijk viel na 10 minuten dan toch het tweede doelpunt van Oranje Nassau door Dave Bosgraaf. De thuisploeg had inmiddels duidelijk het veldoverwicht en Gorecht moest met man en macht verdedigen. Een kwartier voor het einde van de wedstrijd kreeg Oranje Nassau een penalty, maar deze werd door Rick Wiersma hard en hoog over geschoten. Weer kwam Gorecht goed weg. Het was eigenlijk wachten op de gelijkmaker van Oranje Nassau en die kwam er uiteindelijk enkele minuten voor tijd dan ook. De bal werd vanaf linksvoor door Rick Wiersma hard ingeschoten.
Gorecht zette in de laatste minuten alles op alles om de wedstrijd toch te winnen. En dat lukte. In de blessuretijd zette Hein van Marrum op het middenveld goed door en bracht Mark Haverkort alleen voor de keeper. Mark speelde dit uitstekend uit en bracht Gorecht daarmee de winst: 3-4!

Een tweede overwinning in de bekercompetitie is mooi, maar vooral belangrijk is dat er ten opzichte van vorige week alweer flinke stappen zijn gezet.

Verslag: Francina Beek