Gorecht 1 verslaat SC Genemuiden 2 en bekert verder 1-4 (1-2)

SC Genemuiden 2

Mannen KNVB beker Amateurs 4e ronde Groep 1 Laatste 32

18 februari 2023 14:30

T. Postma

Sportpark de Wetering
Sportlaan 2
8281CM
GENEMUIDEN

Op een winderig Sportpark de Wetering nam Gorecht het vandaag voor de beker op tegen SC Genemuiden 2. Voor veel spelers was SC Genemuiden een onbekende ploeg maar dat het geen gemakkelijke wedstrijd zou zijn, werd vanaf het begin duidelijk. Genemuiden 2 staat bovenaan in de Reserve Hoofdklasse en begon met veel zelfvertrouwen aan de wedstrijd. Dit zorgde, samen met de harde wind, dat het aftasten was in de beginfase.

De beginfase werd echter al vrij snel onderbroken door een vroege openingsgoal. Al in de 6e minuut was Mark Haverkamp trefzeker. Na een goedlopende aanval nam hij de bal aan en schoot bliksemsnel. De bal leek even te worden aangeraakt, mede hierdoor was de keeper kansloos: 0-1.

De ploeg in het groen wit leek hierdoor niet van slag en zette opnieuw de aanval in. Met name door goed positiespel resulteerde dit in een aantal mogelijkheden. Gorecht spelend in de rode uitshirts speelde het bekende voetbal van de afgelopen weken door de bal snel achter de verdediging van de tegenpartij te spelen. Dit zorgde na een kwartier spelen voor een tweede treffer. Tom Traas werd de diepte in gestuurd en nadat hij snel opkeek, bereikte hij Michel aan de andere kant van het 16-metergebied. Michel bedacht zich niet en haalde verwoestend uit. ‘’Ik raakte hem heerlijk’’ zei onze nummer 10 na afloop. De score werd verdubbeld 0-2.

De spelers van Sportclub Genemuiden leek deze achterstand extra motivatie te geven. Met een aantal goede aanvallen over de zijkant kwamen zij soms gevaarlijk voor de goal van doelman Thijmen Veenendaal. In de 36e minuut werd de stand 1-2 vanuit een corner. Een doelpunt dat niet geheel onverwacht kwam gezien de druk van de thuisploeg. Met deze 1-2 stand gingen beide ploegen rusten.

De tweede helft ving aan met een drietal invallers aan Gorecht-zijde. Harmen, Ruben en Yorn vielen in voor de nodige nieuwe energie en om meer grip te krijgen op het middenveld. Zoals verwacht kwam de thuisploeg gretig uit de kleedkamer. Vooral Gerben had het druk. Zeker vier of vijf ballen werden aan zijn kant de hoek in gespeeld, waardoor onze linksback aan de bak moest. Hieruit kwamen een aantal corners die dit keer geen doelpunt opleverden. Wel zorgde deze aanvalsdrang voor meer ruimte op de helft van de tegenstander. Hiervan werd uitmuntend geprofiteerd door Sam en Michel. Eerstgenoemde brak uit over de linkerflank en met een steekpass werd Michel gevonden. Die draaide open, keek goed, en krulde de bal prachtig in de verre hoek! 1-3.

Eduard, trainer in het bekertoernooi, leek tevreden en schakelde over naar een meer defensieve opstelling en bracht Sander binnen de lijnen. Dit zorgde voor nog meer controle. Sam en Mark mochten het samen voorin uitzoeken. De twee aanvallers hadden in de 88ste minuut perfect oog voor elkaar. Sam brak wederom door over de linkerkant en Mark aasde al op de nodige ruimte. De voorzet was perfect op maat en op spectaculaire wijze volleerde Mark de bal binnen! 1-4!

Met deze overwinning bemachtigt Gorecht een plekje bij de laatste 16 in het bekertoernooi. Volgende week een vrij weekend. En daarna wordt de competitie hervat tegen concurrent ’t Fean 58! Tot dan!

Volg ook de Instagram pagina van Gorecht 1: @vv_gorecht1

Verslag: Jos Beek